فصل تماشای ایلام

شهر تاریخی ماداکتو در دره‌شهر مثال ملموس و بارزی برای این مدعاست که اکنون فصل تماشای ایلام با قدمتی ۵۵۰۰ ساله است. ایلام دارای جاذبه‌های طبیعی زیادی است از جمله تفرجگاه‌های …

شهر تاریخی ماداکتو در دره‌شهر مثال ملموس و بارزی برای این مدعاست که اکنون فصل تماشای ایلام با قدمتی ۵۵۰۰ ساله است. ایلام دارای جاذبه‌های طبیعی زیادی است از جمله تفرجگاه‌های آبی؛ دریاچه دوقلو سیاه‌گاو آبدانان؛ رودخانه‌های مختلفی از جمله آب آسمان آباد؛ آب آفتاب؛ چیگا؛ زنگوان؛ پیرمحمد؛ تلخاب جزمان؛ تنگ گراو؛ رودخانه زردلان و رودخانه بزرگ سیمره و آبشارهای طبیعی که تصاویر زیبا و دلنشینی را در ذهن گردشگران به یادگار می‌گذارد؛ از جمله آبشارهای دالاهو، چم‌آو و آتباف و سرطاف که در فصل تابستان میزبان گردشگرانی است که در کنار این جاذبه‌های طبیعی سر می‌کنند.
وجود غارهای مختلفی چون غار خفاش؛ زینگان و کبوتردان از دیگر جاذبه‌های ایلام است.
علاوه بر این تفرجگاه‌های جنگلی نیز با توجه به انبوه درختان بلوط و بنه (پسته کوهی)‌ و ازگیل (گلابی وحشی)‌ و بلالک (آلبالوی وحشی)‌ در ایلام جذابیت خاصی به این سرزمین بخشیده است که مهم‌ترین آنها بوستان جنگلی چغاسبز؛ گردشگاه خوران ایوانغرب؛ ششدار چوار؛ تنگه دالاهو، کلم بدره؛ قلعه سام چم‌بور چرداول؛ عمارت ابرقداره در هلیلان؛ گم گم در آسمان آباد و پارک جنگلی خرم در سرابله است.
بهترین فصل برای دیدن این جاذبه‌های تاریخی فروردین و اردیبهشت است که هر گردشگری را به یاد قصه‌ها و افسانه‌های تاریخی می‌اندازد.
همچنین امامزاده علی صالح(ع)‌ از نوادگان امام سجاد(ع)‌، امامزاده قاسم از نوادگان امام موسی کاظم(ع)‌، بقعه جابربن انصاری، امامزاده سیداکبر و سیدابراهیم، حاجی بختیار، امامزاده عباس شیروان و آرامگاه باباسیف‌الدین این استان را از عطر ملکوت سرشار کرده است.
تالاب‌های استان ایلام پاییز و زمستان و بهار پذیرای هزاران هزار پرنده زیبای مهاجر هستند که زمستان و بهار خود را در این تالاب‌ها می‌گذرانند و راه‌اندازی سایت‌هایی برای تماشای پرندگان از طرف سازمان‌های متولی (محیط‌زیست و میراث فرهنگی و گردشگری)‌ می‌تواند چشم‌اندازی تازه فراروی ایلام در جذب گردشگر بگشاید، تالاب سیاب درپوش از جمله این تالاب‌هاست که در جنوب غربی بخش ملکشاهی واقع است که مساحت آن در حدود ۴ هکتار و ارتفاع آن ۲۷۴۰ متر از سطح دریاست؛ تالاب زمزم نیز در ۷۴ کیلومتری شرق شهر ایلام است و تالاب «چکر» در غرب شهرستان ایلام و در منطقه بولی و در ناحیه چکر قرار دارد و تالاب سیمره در شمال شرقی ایلام در ۶۰ کیلومتری سرابله و تالاب‌های منحصر به فرد زردلان در ۲۰۰ کیلومتری شرق ایلام واقع است.

طاهر جمشیدزاده