برگ‌هایی از داستان موسیقی ایرانی

کتابِ برگ‌هایی از داستان موسیقی ایرانی را حسن ‌رضا رفیعی تألیف کرده است. موضوعی که او در این کتاب به آن پرداخته است «موسیقی ایرانی و تأثیر آن بر موسیقی جهان و موسیقی قرآنی» است. …

کتابِ برگ‌هایی از داستان موسیقی ایرانی را حسن ‌رضا رفیعی تألیف کرده است. موضوعی که او در این کتاب به آن پرداخته است «موسیقی ایرانی و تأثیر آن بر موسیقی جهان و موسیقی قرآنی» است. این کتاب در ۱۱ فصل تدوین و تنظیم شده است. ارکان موسیقی، انواع موسیقی، تأثیر موسیقی و چگونگی پیدایش موسیقی، اطلاعاتی درباره «باربد» پدر موسیقی ایرانی، تأثیر موسیقی ایرانی بر موسیقی، وضعیت کنونی موسیقی ایرانی و موسیقی بحری از جمله موضوعات محوری این کتاب است که در فصل‌های مختلف هریک به تفصیل مورد بررسی و کاوش قرار گرفته‌اند.
اما دو فصل آخر کتاب به ارتباط موسیقی قرآنی با موسیقی ایرانی و حرمت موسیقی می‌پردازد. از ویژگی‌های مهم کتاب این است که مؤلف سعی کرده ضمن تبیین و تحلیل سیر تاریخی موضوعات، ناآگاهی فراهم ‌شده نسبت به موسیقی را برطرف سازد و نگاه مخاطبان را نسبت به تشخیص صحیح موضوع هدایت کند و تبیین چنین دیدگاهی باعث می‌شود که وی قضاوت‌های ناشی از عدم شناخت صحیح موسیقی را تا حدودی اصلاح کند. کتاب برگ‌هایی از داستان موسیقی ایرانی توسط نشر سوره مهر منتشر شده است.
● تذکره عشاق
«تذکره عشاق» عنوان کتابی از رنجبر گل محمدی با موضوع بررسی زندگانی تعدادی از مداحان اهل‌بیت(ع) است که بتازگی چاپ دوم آن توسط سوره مهر منتشر شده است. در این کتاب که حسن رفیعا بر آن مقدمه نوشته و تولید مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری است، بررسی مختصر و اجمالی از زندگی تنی چند از پیشکسوتان هنر مداحی و ثبت خاطرات، کرامات، حوادث، آرا و نظرات این پیرغلامان گردآوری شده است .
این مداحان چه کسانی هستند؟ در دوره‌های مختلف چگونه زندگی کرده‌اند؟ برخورد حکومت‌ها با این مقوله چگونه بوده است؟ بزرگ‌ترین و معروف‌ترین مداحان هر دوره چه کسانی بوده‌اند؟ نقش مداحان در سیاست چگونه است؟ و... از جمله موضوعات و پرسش‌هایی است که در این اثر بررسی و به آنها پاسخ داده شده است.
همچنین در این کتاب زندگی و زمانه مداحان و پیرغلامانی همچون مرشد امیراسلامی، نادعلی کربلایی، مهدی آصفی، احمد صالح، ‌هاشمی دانا، علامه مداح، حسن ارضی، حاج‌علی عرب، حاج‌سیدحسن معطر، حاج‌حسین حسینی زاهد، حاج‌حسین ناظم و حاج‌حسن محمدی معروف به دولابی مورد اشاره قرار گرفته است.