ماشینی برای تمام فصول

آنه فورشنر دانشجوی جوان آلمانی طرحی ویژه ارائه کرده است که عنوان آن مفهوم «BMW Lovos» است. این طراح ۲۴ ساله ضمن دوره تحقیقاتی خود که در استودیوی BMW مونیخ، استودیوی مزدای کالیفرنیا و استودیوی …

آنه فورشنر دانشجوی جوان آلمانی طرحی ویژه ارائه کرده است که عنوان آن مفهوم «BMW Lovos» است. این طراح ۲۴ ساله ضمن دوره تحقیقاتی خود که در استودیوی BMW مونیخ، استودیوی مزدای کالیفرنیا و استودیوی مرسدس تحت آموزش بوده است، یک درجه کارشناسی دیگر را نیز در زمینه طراحی حمل و نقل دریافت کرده است. مفهوم لووس جایگاه ویژه‌ای را برای سبک زندگی سادگی عمدی رقم زده که در بین مدل‌هایی از سبک زندگی مبتنی بر سادگی هوشیارانه از اقبال ویژه و بیشتری در میان علاقه‌مندان خود برخوردار است. این طرح درواقع انگاره‌ای فیلسوفانه و تفکری حیاتی و ناب در باب طراحی، ساختار و استفاده از خودروها در فرم معمول‌شان محسوب می‌شود. به اعتقاد طراح این خودرو، دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم بیش از پیش پیچیده‌تر می‌شود و انسان امروزی در این آشفتگی و بی‌نظمی هرج و مرج‌آمیز به کلی فراموش می‌کند بایستد و به پیرامون خود نگاه و فکر کند؛ این که ما بر محصولات و خدمات چه تاثیر و نفوذی داریم و آنها چگونه ما را تحت فشار قرار می‌دهند و نحوه تعامل و تطابق ما با آینده و محیط زندگی فردا و ابزار آن گوشه‌ای از این پرسش‌های تامل برانگیز به شمار می‌روند که ناگزیر از یافتن پاسخ آنها خواهیم بود. این خودرو در حقیقت همین دنیا در شکل و هیئت یک شیء فیزیکی و مادی است.
پیکره BMW لووس مشتمل بر ۲۶۰ جزء همانند قابل‌تعویض و تغییر و مستقر بر لولاهایی بر روی کل ساختار ماشین است. این اجزاء و عناصر منفرد به صورت متحرک بوده و همچون فلس‌های ماهی می‌توانند به هم نزدیک و بسته شده و یا بالعکس از هم دور و باز شوند. هریک از این فلس‌ها به مانند یک ترمز هوایی عمل کرده و همسو با جهت‌گیری نور خورشید برمی‌گردند و انرژی خورشید را از طریق سلول‌های اندود شده بر خود جمع‌آوری می‌کنند. در این میان، ۱۲ فلس نیز کار به هم بستن هر یک از چرخ‌ها را صورت می‌دهند. این فلس‌ها به مجرد این که ماشین به حرکت درآید موقعیت خود را تغییر می‌دهند و به سمت چرخ‌ها جابه‌جا می‌شوند و از این راه نمایی ظاهری از توربین‌ها را ایجاد می‌کنند.
اما بخش داخلی خودرو نرم و گرم است که با توجه به ظاهر مکانیکی و فنی نوعی تضاد را ایجاد می‌کند؛ تا جایی که خود طراح ماهیت موضوعی این مفهوم را تحت عنوان الهام بخش تضاد، شور و هیجان و انگیزش و تحریک به تصویر می کشد. این ماشین یک رویکرد جالب توجه برای طراحی خلاف عرف و آزاد از هر قید و بند و نوعی تمرین بزرگ طراحی به شمار می‌رود. تا پیش از این مفاهیم متفاوت متعددی از BMW توسط هنرمندان مستقل مشاهده شده است که برخی از آنها طرف توجه و حمایت شرکت قرار گرفته‌اند و گویا با رونمایی طرح اعجاب‌برانگیز لووس، خلاقیت این طراحان برای به حیرت‌افکندن ما تمامی ندارد. با این اوصاف لووس باید پاسخگوی چند پرسش اساسی باشد: این که برای ساخت بخش خارجی خودرو چند قسمت مورد استفاده واقع می‌شود؟ یا این که اگر چنین خودرویی با تنها یک قطعه یا واحد تکرار شونده ساخته شود چه ریخت و ظاهری خواهد داشت؟
اما بسته به این که سوالات از چه کسی پرسیده شود، جواب‌های معدودی می‌تواند فراهم شود. با این وصف، اولین پاسخ برای این طرح بسیار ویژه رقم ۲۶۰ قطعه است که درواقع تعداد بخش‌های همانند، جنبش‌پذیر، تغییرپذیر و قابل تعویض این خودرو است که بر روی سطح بیرونی آن می‌توان به چشم دید. اما در پاسخ به سوال دوم باید گفت این لشکر برگ‌های متحرک همچون فلس‌های ماهی باز و بسته یا دور و نزدیک می‌شوند تا به مانند ترمزهای هوایی برای این پرنده زمینی انجام وظیفه کنند. اما این تنها کاری نیست که از عهده این پوشش پولکی برمی‌آید و آنها در عین حال ابزاری فتوولتائیک نیز محسوب می‌شوند و به عبارتی زمانی که در معرض نور ـ و در این مورد ـ نور خورشید قرار می‌گیرند می‌توانند ولتاژی را تولید کنند. با این حساب وقتی خودرو متوقف می‌شود، آنها خورشید را دنبال می‌کنند. از میان این لشکر قطعات فناورانه، تعداد ۱۲ قطعه مثل جلد و حفاظ چرخ‌ها عمل کرده و زمانی که خودرو از حرکت
باز‌‌‌‌‌ می‌ایستد به سمت داخل کشیده شده و اشکالی توربین مانند را تشکیل می‌دهند.

منبع:‌netcarshow