خواجه نصیرالدین طوسی الگوی جوانان امروز

آقای کارل بروکلمن خاورشناس و تاریخ‌نویس بزرگ آلمانی گفته است: «مشهورترین علما و مولفین قرن هفتم هجری، مطلقا و بدون شک خواجه نصیرالدین طوسی است.» جورج سارتون، جورج زیدان و ادوار …

آقای کارل بروکلمن خاورشناس و تاریخ‌نویس بزرگ آلمانی گفته است: «مشهورترین علما و مولفین قرن هفتم هجری، مطلقا و بدون شک خواجه نصیرالدین طوسی است.» جورج سارتون، جورج زیدان و ادوار براون شرق‌شناسان لبنانی و انگلیسی نیز وی را بزرگ‌ترین ریاضیدان و مشهورترین دانشمند اسلامی قرن هفتم دانسته‌اند. قطعه‌ای از کره ماه را به نام او نامگذاری کرده و اسمش را در صدر بنیانگذاران علم نجوم در سازمان ملل ثبت کرده‌اند.
اغلب علمای مسلمان او را وجیه‌الدین، خادم‌الدین و المله، رئیس شیعه امامیه، محقق، فیلسوف، مفسر، منجم و ریاضیدانی بزرگ معرفی کرده‌اند. وی در رشته‌های مهندسی، معدن‌شناسی، طب، سیاست، جغرافیا، تاریخ، زبان‌شناسی، علم کلام، اخلاق، فقه، تعلیم و تربیت، استاد بود و او را سلطان حکمت، منطق، فلسفه و هیات نیز می‌دانستند که سرآمد آن روزگار بوده و در همه این عرصه‌ها صاحب تحقیق، نظریه و تالیف بوده است.
او تمام توانش را برای احیاء ارزش‌های انسانی به کار برد و طبق دست نوشته‌هایش، مهم‌ترین هدف، برای نظام علمی را تمیز حق از باطل تعریف کرد و بعد از حدود ۵۰۰ سال، پا جای پای شاگردان مبرز و مبارز حضرت امام جعفر صادق، ششمین خورشید درخشان آسمان امامت و حکومت الهیه (که هزاران درود برایشان باد) گذاشت و با تعیین سیاست‌های کلان و راهکارهای علمی، نقش بسزایی در ارتقاء سطح اندیشه و دانش در رشته‌های مختلف ایفا کرد.
او در زندگی سراسر تلاش و مبارزه خود، درس‌های فراموش ناشدنی به انسان‌ها داد. وی شخصیتی چند بعدی داشت، از سویی یکه‌تاز میدان مبارزه سیاسی و از سوی دیگر عارفی اهل تاملات در خلوت و تنهایی بود.
وی به تاسیس مدارس و مراکز علمی و فنی همت گماشت و کار و کوشش را تشویق کرد. رصدخانه عظیم مراغه را بر‌پا‌کرد که در جهان آن روز بی‌نظیر بود و دانشمندانی را از نقاط مختلف جهان برای استفاده از این رصدخانه وهم افزایی علمی دعوت کرد و در کنار آن پژوهشکده‌ای ممتاز در چندین بخش تخصصی ایجاد کرد که دانشمندان بزرگی از آن برخاستند.
خواجه نصیرالدین طوسی می‌تواند یکی از بهترین مدل‌ها و اسوه‌های زندگی برای انسان‌ها بویژه جوانان امروز ایران و سایر بلاد باشد.

ستاد برگزاری همایش بین‌المللی
خواجه نصیرالدین طوسی و روز مهندس