آشنایی با تب خونریزی دهنده کریمه - کنگو

▪ تب خونریزی دهنده کریمه - کنگو یک بیماری ویروسی است که به دلیل وقوع اولیه آن در کریمه واقع در اتحاد جماهیر شوروی سابق و متعاقباً در کنگو واقع در آفریقا به این نام مشهور شده است. …

▪ تب خونریزی دهنده کریمه - کنگو یک بیماری ویروسی است که به دلیل وقوع اولیه آن در کریمه واقع در اتحاد جماهیر شوروی سابق و متعاقباً در کنگو واقع در آفریقا به این نام مشهور شده است.
▪ در ایران برای اولین بار این بیماری در سال ۱۳۵۰ توسط محققان دامپزشکی در جمعیت دامی کشور گزارش شد.
▪ ویروس عامل بیماری در برابر حرارت و شرایط اسیدی مقاومت کمی دارد و در دمای ۵۶ درجه سانتیگراد پس از ۳۰ دقیقه از بین می رود. لذا پختن گوشت یا پاستوریزه کردن شیر باعث از بین رفتن ویروس می گردد. به همین سبب توصیه می شود گوشت به خوبی پخته و شیر بصورت پاستوریزه مصرف گردد.
▪ شستشوی محل ذبح دام و ترشحات آن با صابون و مایعات شستشودهنده ویروس را از بین نمی برد و تنها قدری آنرا غیرفعال می‌کند. برای از بین بردن ویروس می توان از محلول یک درصد هیپوکلریت سدیم استفاده کرد.
▪ کنه در انتقال این بیماری نقش مهمی دارد. کنه ها از طریق گزش ، حیوانات مختلف از جمله گاو ، گوسفند و بز ، پرندگان نظیر شترمرغ و جوندگان را مبتلا می کند.
▪ انسان در اثر تماس مستقیم با خون و ترشحات یا بافتهای آلوده دام (بخصوص در مورد دامپروران و کارکنان کشتارگاهها و دامپزشکان) یا کادر بهداشتی بیمارستان نظیر پرستاران یا پزشکان در اثر تماس با افراد بیمار یا وسایل آلوده به ترشحات آنها مبتلا می شوند. باید توجه داشت که احتمال انتقال بیماری به انسان از راه تنفس در مجاورت دام یا ترشحات آلوده آن هم وجود دارد.
▪ دام مبتلا به ندرت نشانه های واضح بیماری را نشان می دهد و عموماً پس از یک هفته از ابتلا ، ویروس را بصورت ناقل دفع می‌کند. به دلیل آنکه تشخیص ابتلای دام به راحتی و از روی ظاهر حیوان ممکن نیست لذا باید در هنگام تماس با دامها، فرآورده‌ها و ترشحات آنها از دستکش و ماسک استفاده نمود.
▪ در صورت بروز علائمی نظیر تب ، سردرد ، درد عضلانی ، گلودرد ، لرز ، درد شکم ، تهوع و استفراغ ، اسهال ، پرخونی ملتحمه چشم و حساسیت به نور یا ظهور دانه های جوش مانند قرمز رنگ روی بدن (سینه و دست و پا و مخاطات نظیر دهان) حتماً در اسرع وقت به پزشک مراجعه نمایید. در صورت عدم مراجعه به موقع و شدت یافتن بیماری ، خونریزی از بینی ، استفراغ خونی و وجود خون در مدفوع محتمل است.
▪ راه مؤثر پیشگیری، محافظت در برابر گزش کنه است. بهتر است دام زمانی به کشتارگاه فرستاده شود که دست کم دو هفته قبل از آن با کنه تماس نداشته و تب یا نشانه ای از بیماری (با نظر دکتر دامپزشک) نداشته باشد. دامهای پرواری را هم باید در دوره پرواربندی چند نوبت تحت سم پاشی یا حمام ضدکنه زیر نظر دکتر دامپزشک قرار داد.
▪ معاینه قبل از کشتار از نظر عدم وجود کنه روی بدن دام می تواند به سلامت گوشت استحصالی از کشتارگاه کمک کند. به همین دلیل به مصرف کنندگان عزیز توصیه می شود از خریداری گوشت و فرآورده های گوشتی دامهایی که در خارج از سامانه کشتارگاهی ذبح می شوند جداً پرهیز نمایند.
▪ افراد شاغل در صنعت دامپروری، سلاخان، ذابحین و کادر بهداشتی نظیر دامپزشکان باید با پوشیدن دستکش و سایر لباسهای محافظت کننده و ماسک خود را محافظت نمایند.
▪ کارکنان بهداشتی - درمانی در زمان بستری نمودن فرد بیمار باید ضمن ایزوله نمودن بیمار، خود را با دستکش ضخیم ، کلاه، عینک و غیره محافظت نمایند.
▪ اکیداً از مصرف گوشتهای بازرسی نشده و فاقد مهر بهداشتی دامپزشکی (کشتار غیرمجاز) پرهیز کنید.
▪ از آنجایی که ویروس در محیط اسیدی (انجام تغییرات طبیعی پس از کشتار ) از بین می رود لذا توصیه می شود گوشت و امعاء و احشاء (اندرونه) دام ذبح شده حداقل ۲۴ ساعت در سردخانه یا یخچال (۴ تا ۸ درجه سانتی گراد) نگهداری و پس از آن به بازار عرضه یا مصرف گردد.

http://www.hakimemehr.ir