صفحات حساس به فشار ، تکنولوژی آینده صفحات لمسی

افزایش کاربرد و محبوبیت روز افزون صفحات لمسی شرکت های سازنده را بر آن داشته است تا به توجه به این مهم بدنبال خلق نوآوری و ارایه تکنولوژی های جدید در این عرصه باشند . یکی از این …

افزایش کاربرد و محبوبیت روز افزون صفحات لمسی شرکت های سازنده را بر آن داشته است تا به توجه به این مهم بدنبال خلق نوآوری و ارایه تکنولوژی های جدید در این عرصه باشند . یکی از این تکنولوژی ها که شاید تا ماه هایی دیگر شاهد ورود آن به دنیای صفحات لمسی باشیم ، صفحات حساس به فشار هستند .
در حال حاضر دو تکنولوژی عمده در صفحات لمسی بکار برده می شود ، صفحات مقاومتی و خازنی . بطور خلاصه صفحات مقاومتی نیاز به فشار داشته و دارای دقت خوبی هستند در حالی که از لحاظ پاسخگویی در سطحی پایین تر قرار دارند . در مقابل صفحات خازنی با کوچکترین تماس به خوبی پاسخگو هستند و بصورت پیش فرض قابلیت مالتی تاچ در آنها وجود دارد اما دقت کمتر و عدم توانایی در استفاده از اشیا از جمله قلم ، ناخن و ...در کار با آنها از جمله معایب آنها محسوب می شود .
صفحات حساس به فشارکه به نوعی می توان آنها را تکنولوژی آینده دانست ، صفحاتی هستند که توانایی شناخت مقدار فشار را دارند و می توانند بر حسب آن عکس العمل نشان دهند .اساس کار این صفحات مکانیک کوانتوم است و در ساخت آنها از موادی موسوم به QTC ) Quantum Tunneling Composite( استفاده می شود که ضخامت آن در حدود ۷۵ میکرومتر است . این صفحات می توانند تحولی شگرف در رابط های کاربری ایجاد کنند . بعنوان مثال می توان به زوم همزمان چند تصویر ، تنظیم سرعت حرکت در صفحات و یا تایپ حروف کوچک و بزرگ تنها با تنظیم مقدار فشار اشاره کرد.
این صفحات بصورت ساندویچی طراحی شده اند .دو سطح رسانا در آنها وجود دارد که الکترون ها در آنها جابه جا می شوند . ما بین این دو سطح ، سطحی پلیمری قرار گرفته است که در آن ذرات ۱۰ نانومتری رسانا با ولتاژگذرای کوتاه مدت قرار داده شده است . هنگامی که صفحه لمس می شود الکترون ها توسط رساناهای موجود در سطح پلیمری به سطح رسانای داخلی هدایت ( Tunnel) می شوند و اطلاعات ضروری تماس را اعلام می کند . به گفته شرکت انگلیسی محقق این تکنولوژی ( Peratech) سنسورهای بکار رفته در آن توانایی شناسایی خم شدن صفحه به کوچکی ۲ میکرومتر را دارند .
نکته قابل توجه در مورد این تکنولوژی ضخامت بسیار کم آن است که می توان با صرف هزینه ای اندک آن را در تمام صفحات لمسی نصب کرد. همچنین با توجه به عدم مصرف انرژی در زمان های بیکار نگرانی بابت مصرف باتری نیز وجود نخواهد داشت.
شرکت Peratech به منظور تولید این صفحات قراردادی به ارزش ۱.۴ میلیون دلار با شرکت ژاپنی Nishha (تولید کننده صفحه برای LG ، Nintendo و ... ) امضا کرده است و بنابراین شاید بتوان انتظار داشت که تا ماه آوریل ۲۰۱۰ شاهد استفاده این تکنولوژی در محصولات مختلف باشیم.


نویسنده : محمدرضا خواست خدایی