شاهین فرهت

شاهین فرهت در سال ۱۳۲۶ در تهران متولد شد. کارشناسی موسیقی را از دانشگاه تهران دریافت کرد. او سپس به آمریکا رفت و دوره کارشناسی ارشد را در مستر آهنگسازی از نیویورک به دست آورد. …

شاهین فرهت در سال ۱۳۲۶ در تهران متولد شد. کارشناسی موسیقی را از دانشگاه تهران دریافت کرد.
او سپس به آمریکا رفت و دوره کارشناسی ارشد را در مستر آهنگسازی از نیویورک به دست آورد. فرهت دکتری آهنگسازی را نیز از دانشگاه استراسبورگ فرانسه دریافت کرد.
فرهت از سال ۱۳۵۵ در دانشگاه تهران به تدریس موسیقی پرداخت و هم اینک ریاست بخش موسیقی این دانشگاه را عهده دار واستاد تمام وقت این دانشگاه به شمار می رود.
استاد آکادمی دولتی سوئد در رشته آهنگسازی،عضو پیوسته فرهنگستان هنر، کارشناس وزارت ارشاد،حضور دائمی در جشنواره موسیقی فجر( برگزار کننده ،داور ،آهنگساز یا سخنران )،عضو هیات تحریریه مجله هنرهای زیبا و عضو شورای عالی خانه موسیقی از دیگر سمت هایی است که وی عهده داراست.
دکتر شاهین فرهت بیش از هشتاد اثر موسیقی در فرم های مختلف موسیقایی ساخت که‌اکثراین آثار در داخل و خارج از کشور اجرا شده است.
ساخت یازده سمفونی، سمفونی شماره یک (خیام) - سمفونی شماره دو - سمفونی شماره سه - سمفونی شماره چهار - سمفونی شماره پنج (ایرانی) - سمفونی شماره شش (دماوند) - سمفونی شماره هفت (ایران) - سمفونی شماره هشت امام رضا (ع) - سمفونی شماره نه (خلیج فارس) - سمفونی شماره ده (ایثار)، که دکتر فرهت این اثر را از بهترین آثار خود می‌داند و آن را به کسانی تقدیم کرده است که در راه وطن از جان خود گذشتند - سمفونی شماره یازده، پیامبر(ص).
ساخت سه کوارتت زهی - سه کنسرتو برای پیانو و ارکستر - کنسرتو برای کلارینت و ارکستر- چندین قطعه برای پیانو - چندین قطعه آوازی بر روی اشعار شعرای بزرگ کلاسیک ایران مانند حافظ، سعدی، خیام، مولانا - سیمفونیتا برای ارکستر زهی و دو کنتاک برای صدای باریتون و ارکستر از آثار دیگر فرهت است.
آخرین کار فرهت، سمفونی تهران است که بخش‌هایی از آن در مراسم تقدیر از زحمات چندین ساله‌اش در فرهنگستان هنر (۲۸ بهمن۸۶) اجرا شد.