علی‌پناه اشتهاردی

شیخ علی پناه اصلانی اشتهاردی در سال ۱۲۹۶ در بخش اشتهارد کرج دیده به جهان گشود. آیت‌الله اشتهاردی از ۱۲ سالگی به فراگیری علوم اسلامی در زادگاه خویش پرداخت و پس از طی مراحل مقدماتی، …

شیخ علی پناه اصلانی اشتهاردی در سال ۱۲۹۶ در بخش اشتهارد کرج دیده به جهان گشود.
آیت‌الله اشتهاردی از ۱۲ سالگی به فراگیری علوم اسلامی در زادگاه خویش پرداخت و پس از طی مراحل مقدماتی، سال ۱۳۲۰ به حوزه علمیه قم مهاجرت کرد و بـه فراگیری سطوح عالیـه دروس اسلامی پرداخت.
در این مرحله از محضر استادان بـرجسته حوزه علمیه قم حضرات آیات عظام العظمی گلپایگانی، مرعشی نجفی، سیداحمد خوانساری و مرحوم علاّمه طباطبایی بهره‌ها برد.
وی پس از پایان دوره سطوح، در درس خارج آیات ثلاثه صدر، حجت و محمدتقی خوانساری شرکت کرد و در ادامه از محضر مـرحـوم آیت‌الله العظمی بروجردی و امام خمینی (ره) استفاده کرد.
شیخ علی پناه اصلانی اشتهاردی فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی خویش را از سال ۱۳۳۷ آغاز کرد.
ایشان افزون بر ارشاد مـردم، سالیان درازی عهده‌دار تدریس دروس سطـح چون «الروضهٔ البهیه»(لمعتین) و «مکاسب» بود و دراین رهگذر موفق به تربیت تعداد زیادی از طلاّب حوزه علمیه قم شد.
آیت‌الله اشتهاردی در کنار تدریس موفق به تألیف و تصحیح کتب متعددی شد که از آن جمله
می‌توان به تعلیق و تصحیح کتاب «مجمع الفائدهٔ و البرهان فی شرح ارشاد الاذهان» اشاره کرد.
این کتاب در دوره دوم انتخاب کتاب‌سال جمهوری اسلامی ایران از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان کتاب سال برگزیده شد.
● از مهم‌ترین آثار آیت الله اشتهاردی به این عناوین می‌توان اشاره کرد:
۱)القرآن و العقل
۲) ایضاح الفوائد
۳) روضهٔ المتقین علامه محمدتقی مجلسی
۴) مجمع الفائدهٔ و البرهان فی شرح ارشاد الاذهان
۵) کتاب مدارک العروهٔ
درس اخلاق آیت‌الله اشتهاردی در مدرسه فیضیه بین فضلا و طلاب زبانزد است.
آن عالم بزرگوار که هر شب نماز مغرب و عشا را در مدرسه فیضیه اقامه می‌کرد پس از ۹۱ سال تعلم، تعبد و تجهد شب ۱۸ تیر ۱۳۸۷ به دیدار معبودش شتافت.