انرژی زایی از تپش های شهر روشن کردن چراغ با پیاده روی

مهندسان می گویند با به دام انداختن ارتعاش های ناشی از تردد کامیون ها، صدای ترن های در حال حرکت و حتی صدای پای عابران در شهرهای شلوغ می توان آنها را به انرژی تبدیل کرد و از آن برای …

مهندسان می گویند با به دام انداختن ارتعاش های ناشی از تردد کامیون ها، صدای ترن های در حال حرکت و حتی صدای پای عابران در شهرهای شلوغ می توان آنها را به انرژی تبدیل کرد و از آن برای روشنایی معابر و ساختمان ها استفاده کرد. یک موسسه معماری که در لندن مستقر است در حال کار روی پروژه یی است که هدف آن مهار تپش شهر و استفاده از آن به عنوان منبع انرژی قابل تجدید است. «کلارا پرایس» که مدیر بخش «معماری تاسیسات» است، می گوید؛ «هزاران نفر از مردم در زمان اوج رفت و آمد از امکانات شهری مانند ایستگاه های قطار استفاده می کنند.» وی در ادامه می گوید؛ «احتیاجی نیست که یک نابغه ریاضی باشیم تا متوجه شویم اگر این انرژی نهفته در تپش شهر مهار شود، در واقع می توان یک منبع انرژی بسیار مفید را تولید کرد که در حال حاضر به هدر می رود.» تعدادی از سازمان ها از پیشنهاد «پرایس» و گروه وی پشتیبانی مالی و فنی می کنند. «تونی بیتس» مدیر توسعه تجارت از بنگاه مهندسان مشاور اسکات ویلسون که در انگلستان مستقر است، می گوید؛ «اولین واکنش من به پیشنهاد این پروژه این بود که با تعجب گفتم این یک کار خارق العاده است.» وی در ادامه می افزاید؛ «البته از نظر یک مهندس، این طرح واقعاً قابل اجرا و عملی است.» «بیتس» و «پرایس» در حال ایجاد و توسعه یک شرکت مشارکتی هستند تا این ایده را به واقعیت تبدیل کنند. گروه معماری آنها در حال همکاری با تیم های تحقیقاتی دانشگاهی هستند تا دو نمونه اولیه از مهارکننده های ارتعاش را تا ماه دسامبر امسال (اوایل ماه آذر ۱۳۸۵) تکمیل کنند و به اتمام برسانند.
● ارتعاش های خوب و مفید
ارتعاش های خوب و مفید اولین نمونه پلکانی است که از فناوری هیدرولیک یا پیزوالکتریک در پیشانی هر پله بهره می برد. این فناوری انرژی حرکتی ناشی از قدم ها و صدای پای رهگذران را جمع آوری می کند و آن را به یک جریان الکتریکی تبدیل می کند. بالا رفتن از پلکان ها نیاز به نیروی بیشتری دارد که به این معنی است که انرژی بیشتری برای مهار شدن ایجاد می شود. کارشناسان بخش مهندسی دانشگاه هال امیدوارند سامانه یی را ابداع کنند که بتواند حداقل ۵۰ درصد از شش تا هشت وات انرژی را که هر فرد عموماً در زمان قدم زدن تولید می کند به انرژی تبدیل کند. این جریان از انرژی در یک باتری ذخیره می شود که می توان از آن برای روشنایی ساختمان ها و معابر یا تجهیزات الکترونیکی استفاده کرد. نمونه دوم سامانه روشنایی بی سیمی است که از ژنراتورها و اجزای بسیار کوچک استفاده خواهد کرد. این اجزا به گونه یی طراحی می شوند که با فرکانس های ارتعاش های محیط مرتعش می شوند. این ارتعاش یا یک آهن ربا مرتبط به یک سیم پیچ را به حرکت درمی آورد یا فشاری را روی یک سازه کریستالی درون ژنراتور وارد می کند که در نتیجه یک جریان الکتریکی را تولید می کند.

ترجمه؛ فرشید کریمی