خواص سیب

● درباره سیب‌ها : خواص؛ سیب انبار حقیقی ویتامین ها و مواد مغذی می باشد. به همین خاطر این میوه کالری کمی دارد و در حقیقت حاوی چربی و کلسترول نمی باشد. در عوض در سیب ها الیاف گیاهی …

● درباره سیب‌ها :
خواص؛ سیب انبار حقیقی ویتامین ها و مواد مغذی می باشد. به همین خاطر این میوه کالری کمی دارد و در حقیقت حاوی چربی و کلسترول نمی باشد. در عوض در سیب ها الیاف گیاهی بسیاری وجود دارد؛ هر میوه با حجم متوسط محتوی ۱/۱ گرم پکتین می باشد که در الیاف حل می شود و کاربرد آن این است که مقدار کلسترول خون را کاهش می دهد،‌ و همچنین نزدیک به ۲ گرم لیگنین و سلولز دارد که غیر قابل حل در الیاف می باشند، لیگنین و سلولز به نرمال سازی دستگاه گوارش کمک نموده و از یبوست جلوگیری می کنند. سیب ها توانایی هضم کلسیم را دارند و کمکی در مبارزه با پوکی استخوان است.
تاریخچه؛ بیش از همه سیب از غرب آسیا به روسیه آمده است- در کوهستان های غرب آسیا هم اکنون نیز پر از سیب های وحشی است. اطلاعات موثقی در دست است که کاشت این درخت در مصر باستان و فلسطین در طی هزار سال گذشته تا زمان معاصر شروع شده است و بر پایه برخی اطلاعات سیب ها را در باغ های خود از چهار هزار سال گذشته می پروراندند. سیب توسط کوچ نشین ها وارد اروپا شد. در یونان باستان بیش از شش نوع سیب و در رم ۲۶ نوع سیب شناخته شده است ( امروزه شمار سیب ها به بیست هزار نوع رسیده است). در روسیه ،‌سیب از زمان حکومت «روس کیف» شناخته شده است. قبلاً در « خانه پدرسالاری» ( مجموعه قوانین زندگی و آیین نامه های قرن شانزدهم ) دستور داده شد که نوع های مختلف سیب را بپرورانند و استفاده کنند. جمع آوری سیب ها تا روز نجات سیب (۱۹ اوت) اکیداً ممنوع بود.
طب ملی؛ در طب ملی از سیب ها برای معالجه سرماخوردگی و تب و نیز کم خونی استفاده می‌کردند. سیب های پخته شده دارویی مسکن و تأمین کننده خواب آرام به حساب می آیند و همچنین به عنوان فرآورده ای رژیمی در زمان مشکلات روده ای و معده ای ارزش دارند.
سیب های نارس را در آش ریز ریز می کردند و آن را برای درمان ضرب دیدگی ، زخم های سوختگی و حتی التهاب چشم ها به کار می بردند.
علم پزشکی؛‌ طب معاصر نه تنها خواص با ارزش سیب را می داند بلکه با کمال میل ،این میوه را در بیشتر بیماری های مختلف طبیعت توصیه می کند. سیب ها دستگاه گوارشی را که حاوی اسیدهای الکلی می باشند ، بهبود می بخشند و حالت اسیدی آن را تنظیم می کنند، به هضم پروتئین ها و به ویژه چربی ها کمک می نمایند ، به همین دلیل آن ها را به صورت سنتی برای خوراک غاز و اردک شکم پر و نیز گوشت خوک به کار می برند. سیب ها برای اختلالات دستگاه گوارش ، اسید بالای معده ، التهاب معده، ‌زخم های معده و دوازدهه ، سندرم تحریک راست روده مفیدند. سیب ها می توانند اسیدهای دستگاه ادراری را که از ارگانیزم توکسین ها به وجود آمده اند از بین ببرند،‌ محرک مثانه و کبد می باشند،‌به همین دلیل به هنگام بیماری این ارگان ها و نیز بیماری ورم مفاصل ،‌نقرس سنگ کلیه و ورم های مختلف دیگر سیب را توصیه می کنند. سیب ها به پایین آوردن قند خون افراد دیابتی کمک می نمایند. سیب های پخته شده برای بیماری های پوستی توصیه می شوند. پلی فنول‌هایی که در سیب وجود دارند دارای خواصی ضد سرطانی می باشند. پکتین توانایی چسباندن و دفع فلزات سنگین خطرناکی چون جیوه و سرب را از ارگانیزم دارد.
کاربرد در خوراک؛ محبوبیت خاص سیب در آشپزی به دلیل عمومی بودن آن است- سیب ها عملاً با تمام خوراک ها در می آمیزند و در هر نوعی استفاده می شوند:‌ تازه، خشک، خیسانده،‌ترشی،‌سیب ترشی، کنسرو، شراب، جوشانده، پخته،‌ سرخ شده .... بنابراین از آن ها همه نوع محصول از ژله و لرزانک گرفته تا شراب سیب و عرق تولید می کنند.

سمانه علیپور