سید ابوطالب مجتهد قاینی

سید ابوطالب مجتهد قاینی دانشمندی گران قدر در همه زمینه های علوم اسلامی، متبحر و متخصص و فقیهی صاحب نظر بود که سال ۱۲۳۰ ه.ق در قاین متولد شد.مقدمات علم را در موطن خود فرا گرفت و …

سید ابوطالب مجتهد قاینی دانشمندی گران قدر در همه زمینه های علوم اسلامی، متبحر و متخصص و فقیهی صاحب نظر بود که سال ۱۲۳۰ ه.ق در قاین متولد شد.مقدمات علم را در موطن خود فرا گرفت و سپس برای تکمیل مدارج عالیه علم و دانش رهسپار مشهد مقدس شد و از محضر دانشمندانی چون آیت ا... آقا سید محمد رضوی و مرحوم آیت ا... حاج شیخ محمد رحیم بروجردی استفاده کرد و به اجازه اجتهاد و افتاء از سوی آنان مفتخر شد.آن گاه عازم حوزه علمیه اصفهان شد و در آن جا با جدیت تمام مشغول کسب دانش شد و طبع جست و جوگر او را به سوی حوزه نجف اشرف کشاند و از محضر استادانی چون آیت ا... شیخ محسن خنفر بهره برد و وی اجازه اجتهاد و روایت گرفت.
پس از مدتی، برای ارشاد مردم به قاین برگشت و ضمن انجام امور شرعی به تدریس در حوزه علمیه قاین پرداخت و به تصنیف کتاب های با ارزشی همت گماشت.سال ۱۲۹۳ برای انجام فریضه حج عازم بیت ا... الحرام بود که در ۶ شوال همان سال در شهر کراچی توسط ایادی امیر علم خان به شهادت رسید.مرقدش در شهر کراچی پاکستان است.درهٔ الباهره درباره شناخت خدا، ینابیع الولایه در خصوص ولایت، ما حی الضلاله و الغوایه، صفوهٔ المقال و غیره از تالیفات با ارزش مرحوم آیت ا... حاج سید ابوطالب می باشد.

با اندکی تلخیص از بزرگان قاین جلد اول سید محسن سعید زاده