قاسم مهرنیا

قاسم مهرنیا در ۱۵ آذر ۱۳۲۴ در یکی از محله های قدیم بجنورد به نام خاور محله به دنیا آمد. تحصیلات خود را فقط تا سوم راهنمایی به دلیل پاره ای از مشکلات از جمله درگذشت نا به هنگام مادرش …

قاسم مهرنیا در ۱۵ آذر ۱۳۲۴ در یکی از محله های قدیم بجنورد به نام خاور محله به دنیا آمد. تحصیلات خود را فقط تا سوم راهنمایی به دلیل پاره ای از مشکلات از جمله درگذشت نا به هنگام مادرش ادامه داد. پس از آن به حرفه در و پنجره سازی مشغول شد اما به دلیل علاقه ای که به درس و کتاب داشت، دست از مطالعه برنداشت و مجلات آن زمان به ویژه صفحات ادبی آن را مطالعه می کرد.
وی می گوید: از همان دوران مدرسه به حفظ اشعار موجود در کتاب های فارسی علاقه داشتم و بیشتر اوقات فراغت خود را با خواندن و حفظ اشعار پر می کردم.
وی اضافه می کند: به دلیل برخورداری از صدای خوش به هیئت های مذهبی جذب شدم و به مدح منقبت و مرثیه ائمه اطهار(ع) می پرداختم و هر از گاهی نیز در مدح و منقبت آن ها اشعاری می سرودم.
وی در زمان خدمت سربازی نیز هنگامی که فراغتی پیش می آمده است در جمع دوستان سروده هایی را در مورد هجران و سربازی سروده است.
وی در سال ۱۳۴۶ با مرحوم عارف بجنوردی و در جلسات مداحی با بزرگانی هم چون حاج کاظم تبریزی آشنا شد و از آن ها تاثیر پذیرفت و برای ادامه دادن راه آن ها به مطالعه دیوان شعرای بزرگ پرداخت که به گفته خودش در زندگی ادبی اش تاثیرگذار بوده است.
وی در قالب های قصیده، مثنوی و ترکیب بند به سرودن اشعار پرداخته اما بیشتر به غزل و رباعی روی آورده است. بیشتر مضامین اشعار وی عرفانی است و در مناسبت های مختلف هم به سرودن اشعاری در قالب قصیده، مثنوی و ترکیب بند پرداخته است.به اعتقاد وی سابقه انجمن های ادبی بجنورد طبق مستندات به بیش از ۹۰ سال می رسد و آن هم زمانی که مرحوم ملک الشعرای بهار به بجنورد تبعید شد و شاعران حضور ملک الشعرا و میرزا وحدت بجنوردی را که از شاگردان ادیب نیشابوری بودند به فال نیک گرفتند و با تشکیل جلسات از مسئول و بی بهره ها بردند.
وی که پایه گذار و مسئول انجمن ادبی عارف بجنوردی در این شهر بوده است با بیان این که اگر خراسان به لحاظ جغرافیایی تفکیک شده است اما به لحاظ ادبی نمی توان آن را تفکیک کرد می گوید: خراسان اولین پایگاه شعر در کشور است و شاعرانی هم چون فردوسی، رودکی، سنایی و ناصر خسرو آغازگران شعر در کشور هستند.وی با اشاره به این که محمد قهرمان، علی باقرزاده، زنده یاد احمد کمال و ذبیح ا... صافکار همه خراسانی هستند تصریح می کند: خراسان شمالی با داشتن چنین پشتوانه قوی شاعران بسیاری را در خود پرورش داده است که با نگاهی به گذشته و وجود بزرگانی هم چون محمدبن بدرالدین جاجرمی، فخر امبکا و نادم جاجرمی می توان به این پشتوانه پی برد.
وی با اشاره به این که شاعران برای پیشرفت و ترقی نباید به حمایت ارگان های مربوطه چشم بدوزند بلکه باید در کنار به کارگیری خلاقیت خود در انجمن های ادبی شهرهای مختلف شرکت کنند اظهار می دارد: مسئولان مرتبط نیز نباید از این مسئله غافل باشند که اگر امروز نامی از کشور ما در سایر کشورها برده می شود به خاطر وجود شخصیت های ادبی هم چون فردوسی است و بنابراین باید به حمایت شاعران به ویژه شاعران جوان بپردازند.به اعتقاد وی، شعرای نوسرا هیچ وقت نباید از گذشته پرافتخار خود غافل باشند چرا که هرچه داریم به برکت وجود بزرگانی هم چون فردوسی، سعدی و حافظ است بنابراین این شعرا باید هم چنان دنباله رو آن ها باشند و در قالب کهنه، حرف های نو به میان آورند.
● آثار:
▪ قطره ای از قلزم
فرهنگ فولکلور شهر شامل بازی ها، داستان ها، اسم های مستعار و آداب و سنن محلی که جمع آوری کرده و در نشریات مختلف به چاپ رسیده است.
چاپ مقالات درباره مشاهیر استان در نشریات مختلف.

مرتضوی