ناپلئون از اسب افتاد

نبرد واترلو، آخرین جنگ معروف ناپلئون با پروس، روس و انگلستان بود. این جنگ در تاریخ هجدهم ژوئن ۱۸۲۱نزدیک روستایی به همین نام در بلژیک روی داد و ناپلئون در این جنگ شکست خورد. ناپلئون …

نبرد واترلو، آخرین جنگ معروف ناپلئون با پروس، روس و انگلستان بود. این جنگ در تاریخ هجدهم ژوئن ۱۸۲۱نزدیک روستایی به همین نام در بلژیک روی داد و ناپلئون در این جنگ شکست خورد.
ناپلئون بناپارت (۱۸۲۱-۱۷۶۹) یکی از بزرگ ترین فرماندهان نظامی تاریخ و امپراتور فرانسه بود. ناپلئون در ۱۵ آگوست سال ۱۷۶۹ در «کرس» فرانسه، در یک خانواده آرام متولد شد. او دومین پسر یک وکیل بی پول بود. ناپلئون در ۱۵سالگی پدرش را از دست داد. در مدرسه نظام تحصیل و به سرعت پیشرفت کرد. او در سال ۱۷۹۲ شاهد سقوط سلطنت بوربون ها بود و به جنگ های انقلابی فرانسه پیوست و نامی برای خودش دست و پا کرد، اما در گیرودار انقلاب و اختلافات انقلابیون به دلیل دوستی با برادر یکی از سران انقلاب مدتی هم زندانی شد. پس از آزادی از زندان مدتی بیکار بود اما تا جایی پیش رفت که در سال ۱۷۹۶ فرمانده ارتش فرانسه در ایتالیا شد و با موفقیت به اتریش و متحدانش فشار آورد که صلح کنند و فرانسه روی بریتانیا متمرکز شد.
در سال ۱۷۹۸، ناپلئون مصر تحت فرمان عثمانی را فتح و تلاش کرد به مسیرهای بازرگانی بریتانیا با هند ضربه بزند. اما ناوگان او به وسیله بریتانیا در نبرد نیل ویران شد. فرانسه حالا با شرایط جدیدی روبه رو شده و آن این بود که اتریش و روسیه هم با بریتانیا در برابرش متحد شده بودند. در این موقع که حکومت فرانسه در بحران بود، ناپلئون به پاریس برگشت. او طی یک کودتا در سال ۱۷۹۹ اولین کنسول شد (در ابتدا نام امپراتور بر خودش نگذاشت). در ۱۸۱۲ کنسول مادام العمر شد و دو سال بعد امپراتور شد. در حقیقت آنچه ناپلئون را تبدیل به شخصیتی جهانی کرد نبردهای پی درپی او با کشور هایی بود که در دوران حکومت او به نوعی ابرقدرت به حساب می آمدند. نبرد های ناپلئون از جنگ با اتریشی ها در ایتالیا و شکست ارتش اتریش آغاز شد. سپس ناپلئون به نیروهای اتریشی حمله می کند و آنها را شکست می دهد و به اتریش فشار می آورد که سرزمین بیشتری در منطقه رود راین در اختیار فرانسه بگذارد و فرانسه اجازه پیدا می کند که بر بلژیک تسلط داشته باشد.
بعد از آن ناپلئون در خاورمیانه نیرو پیاده می کند. او قصد دارد مصر و سوریه را تصرف کند اما در یکم آگوست، آدمیرال انگلیسی به نام هوراشیو نلسون ناوگان جنگی فرانسه را در نبرد نیل نابود می کند. بعد از جنگ های متعدد در خاورمیانه او جنگ در اروپا را شروع می کند و با اسپانیا و دیگر کشور ها وارد جنگ می شود تا نوبت به آخرین نبرد او می شود. آخرین نبرد او نبرد واترلو نام گرفت. در ارتباط با علت شکست ناپلئون در این جنگ نظریات مختلفی وجود دارد که یکی از آنها مربوط به میسون یکی از تاریخ نگاران انگلیسی است. میسون معتقد است ناپلئون بناپارت، قبل از هر نبردی بر اسب خود سوار می شد و نقشه نبرد را مرور می کرد، اما پزشکان ناپلئون دو روز قبل از «نبرد واترلو» که ۱۶ تا ۱۹ ژوئن ۱۸۱۵ بین نیروهای فرانسه و ارتش پروسی، روسی و انگلستان اتفاق افتاد، دارویی را که برای تسکین این بیماری استفاده می شد، گم کردند. ناپلئون نیز به علت تشدید بیماری قادر نبود بر اسب خود سوار شود و به همین دلیل نتوانست نقشه جنگ را به درستی طراحی کند. در نتیجه، ارتش فرانسه شکست خورد و امپراتور فرانسه نیز دیگر نتوانست خود را بازیابد.