یخچال

یکی از جالب‌ترین اختراعات در نیمه اول قرن نوزدهم اختراع یخچال توسط ژاکوب پرکینز در ۱۸۳۴ بود که تحلی را در صنایع غذائی و حمل و نقل پدید آورد. ساخت یخچال‌های جذبی بزرگ و کوچک در …

یکی از جالب‌ترین اختراعات در نیمه اول قرن نوزدهم اختراع یخچال توسط ژاکوب پرکینز در ۱۸۳۴ بود که تحلی را در صنایع غذائی و حمل و نقل پدید آورد.
ساخت یخچال‌های جذبی بزرگ و کوچک در اواخر قرن نوزدهم رونق گرفت. در ۱۸۷۶ کری CARRE موفق به اختراع یخچالی شد که در لندن نصب گشت و با ظرفیتی حدود تولید یک تن یخ در ساعت بیش از ۲۰ سال مورد استفاده قرار گرفت. [۱۶]
● یخچال خانگی
▪ مشخصات:
ـ ۲۲۰ ولت
ـ ۵۰ هرتز
ـ ۲۸۰ لیتر (۸ فوت، گرمسیری)
▪ برخی از قطعات به‌کار رفته در این یخچال:
۱) بدنه ۲) قاب در ۳) کف ۴) فودلاینر ۵) قفل ۶) جا میوه‌ای ۷) ظرف یخ ۸) جا کره‌ای ۹) در لولپراتور ۱۰) حفاظت ۱۱) دورلاینر ۱۲) نوار لاستیکی ۱۳) تسمه مغناطیسی ۱۴) لوالپراتور ۱۵) کمپرسور ۱۶) ترموستات ۱۷) کندانسور ۱۸) رله ۱۹) سیم تغذیه ۲۰) لورلود ۲۱) جعبه تقسیم ۲۲) لامپ ۲۳) لوله مسی ۲۴) گاز مبرد ۲۵) گاز متخلخل‌کننده فوم
● یخچال فریزر نوفراست دو در حجم فریزر ۲/۱ و حجم یخچال ۸/۶ فوت مکعب
▪ مشخصات:
با تبادل برودتی مستقیم، ۲۲۰ ولت، ۵۰ هرتز، ۶/۱ آمپر
▪ برخی قطعات به‌کار رفته:
۱) بدنه ۲) ناودانی بین قسمت فریزر و یخچال در قسمت جلو و عقب ۳) فودلاینر یخچال (محفظه داخل یخچال) ۴) تسمه مغناطیسی ۵) لولا ۶) لوالپراتور فریز ۷) لوالپراتور یخچال ۸) کمپرسور ۹) ترموستات ۱۰) کندانسور ۱۱) رله ۱۲) لورلود ۱۳) جعبه تقسیم ۱۴) لامپ ۱۵) لوله مسی ۱۶) واشر ۱۷) گاز مبرد ۱۸) گاز متخلخل‌کننده فوم
● یخچال صنعتی
▪ مشخصات:
ـ ۵/۱ متر
ـ استاندارد ۴/۱ اسب بخار
ـ مدل ویترینی با موتور دانفوس
▪ کاربرد: برای مصارف مختلف
▪ برخی از قطعات:
ورق استیل، ورق گالوانیزه، ورق روغنی عایق، لوله مسی، ورق آلومینیوم، سیم برنج نئوپان، تخته، بلبرینگ، کلید دوپل، فیلتر، لوله موئی، موتور (کمپرسور) کندانسور، فن رله، استارت، ترموستات، جعبه تقسیم، گازنما.
● یخچال را چه کسی اختراع کرد؟
در روزگاران گذشته برای سردسازی و نگهداری مواد غذائی به منظور جلوگیری از فساد یا تازگی آن را در یخ و برف یا جاهای خیلی سرد می‌گذاشتند. شیوه دیگری نیز برای سردسازی به‌کار می‌بستند و آن حل کردن برخی نمک‌ها در آب بود، با این شیوه درجه حرارت آب را پائین می‌آوردند. همانطور که می‌دانیم چون نمک را روی یخ بریزیم یخ آب می‌شود برای اینکه چنین عملی صورت گیرد حرارت لازم است. ازین‌رو گرمای آب از آن خارج شده و درجه حرارتش پائین می‌آید.
در سردسازی از روش تبخیر نیز سود می‌جستند و آن تبدیل یک چیز مایع به بخار است اگر مقداری آب روی دست خود بریزید در حالی‌که آب حرارت دست شما را می‌گیرد تبخیر می‌شود و در پوست خود احساس خنکی می‌کنید.
از روش تبخیر در ساختن یخچال‌های کنونی استفاده شد. در ۱۸۲۳ میچل فارادی کشف کرد که چگونه بخار یا گاز آمونیاک را با کمک فشار و متراکم کردن و آنگاه گرفتن حرارتش تبدیل به مایع کرد. چون فشار از میان برداشته شود و مایع دوباره تبخیر می‌گردد حرارت را بیرون رانده و سرما تولید می‌کند.
در سال ۱۸۷۴ کارل لینده سویسی ازین اصل استفاده و آبجو را خنک کرد. در ۱۸۷۷ از آمونیاکی که امروزه در یخچال‌سازی از آن استفاده می‌شود، یخچال را اختراع نمود.
قدیمی‌ترین شیوه خنک کردن، به‌کار بردن برف و یخ، یا حل کردن نمک در آب همچنین تبخیر یعنی تغییر مایع به بخار بود. در اصل تغییر مایع به بخار بر این متکی است که وقتی شما مقداری آب یا الکل روی دست خود می‌ریزید، مایع حرارت دست شما را می‌گیرد و تبخیر می‌شود و به این جهت احساس سرد شدن می‌کنید و همین اصل تبخیر بود که سبب راهنمائی مخترعان به سیستم خنک‌سازی گردید.
در ۱۸۳۲ مایکل فارادی بخار آمونیاک را تحت فشار قرار داد و گرمای آن را گرفت و در نتیجه گاز تبدیل به مایع شد و اگر فشار برداشته شود باز آمونیاک مایع تبدیل به بخار می‌شود. این کیفیت حرارت را می‌گیرد و سرما تولید می‌کند و ازین خاصیت بود که بعدها یخچال ساخته شد.
اولین ماشین یخ‌سازی که با روش فوق به‌کار افتاد را در ۱۸۷۴ کارل لینده مخترع سویسی اختراع کرد و برای خنک کردن آبجو به‌کار رفت. در ۱۸۷۷ لینده آمونیاک را به‌جای مایع در ماشین خود به‌کار برد و به این ترتیب یخچال‌های امروزی ساخته شد.

۱۶ـ تکنولوژی کارگاهی، محمدمهدی بوساری