هوانوردی

در سده جدیدی که آن را آغاز کرده‌ایم فناوری‌های جدیدی در شکل‌دهی صنعت هوانوردی مؤثر خواهند بود. عواملی چون ملاحظات محیط زیستی، ایمنی و بازده اقتصادی تأثیر به‌سزائی بر این …

در سده جدیدی که آن را آغاز کرده‌ایم فناوری‌های جدیدی در شکل‌دهی صنعت هوانوردی مؤثر خواهند بود. عواملی چون ملاحظات محیط زیستی، ایمنی و بازده اقتصادی تأثیر به‌سزائی بر این شکل جدید خواهند داشت. این عوامل خود، پدیدآورنده ایده‌ها و فناوری‌های ابداعی جدیدی همچون فرامین پرواز ـ با ـ سیم، سازه‌های ساخته شده از مرکب و موتورهای جت با بازده سوخت بالا برای مسافرت‌های هوائی فروصوت برای قرن جدید می‌باشند.
به‌نظر می‌رسد که نصب یک کنترل‌کننده الکترونیکی هوشمند برای نظارت بر هر یک از جنبه‌های کارکرد هواپیما، تلاش و هدف نهائی صنعت هوانوردی باشد که می‌کوشد کارائی، بازده اقتصادی و ایمنی را بهبود بخشد. نظریات جدیدی در این صنعت همچون ایرودینامیک تطبیقی و فرامین هدایت پروازی تنظیم‌پذیر و ساخت هواپیماهای تمام برقی نیز در این سده مطرح خواهند شد.
در بخش پیشرانه‌ها نیز، سوخت‌های بدون آلودگی مورد توجه ویژه‌ای قرار دارند و امکان فرا رسیدن روزگار پرواز موتورهای سبز و ارام با توجه به اعمال شدن مقررات زیست محیطی در بیشتر نقاط جهان، روز به روز به واقعیت نزدیک می‌شود. طرح موتورهای جدید، روند تکامل طرح‌های آینده را مشخص خواهند کرد و مطرح مشخص خواهند کرد و طرح موتور توربوفن ابر کارامد، ساخت موتورهای فروصوت سازگار با محیط زیست و هوشمند جدیدی را برای نصب بر هواپیماهای جت منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و ساخت موتورهای زبرصوتی ولی در عین حال آرام را برای هواپیماهای مسافربری، هواپیماهای جت شخصی، جنگنده‌ها و فضاپیماهای مدارپیمای چندبار مصرف، در پی خواهد داشت. ساخت موتورهای متفکر تمام برقی با کنترل‌کننده‌های احتراق هوشمند که کارائی خود را حین پرواز بهینه می‌کنند و آلودگی‌های تولید خود را به کمترین میزان می‌رسانند، در آینده‌ای نه چندان دور از رویا به واقعیت خواهد پیوست و اطمینان‌پذیری و هزینه‌های نگهداری را به حد غیرقابل تصوری بهبود خواهد بخشید.
تکامل و توسعه زیرساخت کنترل ترافیک هوائی و ارتباطات، نقش مهمی در بهبود بازده اقتصادی مسافرت‌های هوائی خواهد داشت. به‌نظر می‌رسد مهمترین پیشرفت در کنترل آمد و شد هوائی پس از رادار استفاده از سیستم‌های کارشناسی و فناوری فازی برای هوشمندساختن و ساده نمودن تصمیم‌گیری‌های هدایت‌کننده‌های آمد و شد هوائی باشد. شبکه‌های داخلی و اینترنت و فناوری‌های انتقال داده انقلابی در ارتباط جهانی به‌وجود آورده است که بی‌شک به محیط هوائی نیز راه خواهد یافت. به‌نظر می‌رسد تا سال ۲۰۵۰ با شتاب هوافضا، به پیشرفت در فناوری وابسته است و اگر پویائی این بخش کم شده است، فناوری‌هائی در پیش هستند که در این صنعت انقلاب‌هائی را ایجاد خواهند کرد. از جمله این فناوری‌ها، استفاده از لیزر است که با وجود اختراع در سال‌ها پیش، به تازگی در برنامه‌های نظامی و تولیدات هوافضائی راه یافته است و این را مرهون پیشرفت‌های اخیر در لیزرهای جامد دیود پمپ شونده است. در سوی دیگر سیستم‌های میکروالکترومکانیکی (MEMS) قرار دارند که به همان اندازه تراشه‌های الکتریکی، انقلابی به حساب می‌آیند. استفاده از چنین سیستم‌ها امکان حس کردن و کنترل جریان هوا بر بدنه و بال و حتی درون یک موتور در حین پرواز را امکان‌پذیر می‌سازد. نه تنها بازده‌های بالا و جدید، بلکه آرایش‌های جدیدی می‌تواند ناشی از به‌کارگیری فناوری‌های کمک گرفته از MEMS در کنترل جریان تطبیقی باشد. [۲۰]

۲۰ـ ماهنامه صنایع هوائی ـ علی‌اکبر اکبرزاده