هلی‌کوپتر KA.۵۰/KA-۵۲

در دسامبر سال ۱۹۸۷، مدت‌ها پس از نخستین پرواز پیش نمونه YAH-۶۴ (آپاچی) روسیه شوروی سابق بالگرد Mi-۲۴/۳۵ را سفارش داد و برای ساخت آن میان کاموف Ka-۵۰ و Mi-۲۸ رقابتی سخت درگرفت و در نتیجه نخستین …

در دسامبر سال ۱۹۸۷، مدت‌ها پس از نخستین پرواز پیش نمونه YAH-۶۴ (آپاچی) روسیه شوروی سابق بالگرد Mi-۲۴/۳۵ را سفارش داد و برای ساخت آن میان کاموف Ka-۵۰ و Mi-۲۸ رقابتی سخت درگرفت و در نتیجه نخستین نمونه Ka-۵۰ آزمایش‌های ایستائی در هوا را در ۱۹۸۵ آغاز کرد. در ۱۹۹۵ Ka-۵۰ به‌طور رسمی وارد خدمت ارتش زمینی روسیه شد.
برپایه استاندارهای غربی این بالگرد بسیار سنگین است. وزن برخاستن آن نسبت به AH-۶۴۵D حدود سی‌درصد بیشتر است. توپ ۳۰ میلیمتر ۲A۴۲ شیپونف در سمت راست متصل شد این توپ را می‌توان به‌صورت هیدرولیکی تا زاویه ۵/۳ درجه به بالا و ۳۷ درجه به پائین حرکت داد. هدف‌گیری سمتی نیز با چرخش بالگرد انجام می‌شود. نخستین پیش‌نمونه‌اش در مارس ۱۹۹۷ به پرواز درآمد.
نمونه دیگر Ka ۵۰۰۲ فالکن است با صندلی‌های پشت سر هم، دارای برجک بطنی توپ ۲۰ میلیمتری ژیات M۶۲۱ که برای فرودآمدن بالا آورده می‌شود.
سرعت ۲۸۰ کیلومتر در ساعت، وزن برخاست بیشینه ۵/۱۱ تن. [۲۰]
▪ هلی‌کوپتر Mi-۲۸: بالگرد تهاجمی Mi-۲۸ در رقابتی با Ka-۵۰ و در پاسخ نیاز سال ۱۹۷۶ شوروی سابق طراحی شد. این بالگرد از موتورهای کلیموف tV۳ و توپ میلیمتری ۲A۴۲ به‌کار رفته در Ka-۵۰ بهره می‌برد. اما دارای صندلی‌های پشت سر هم برجک نصب شده در زیر دماغه است.
▪ هلی‌کوپتر Mi-۲۴/۳۵ بالگردی تهاجمی Mi-۲۴ که با نام Mi-۳۵ صادر می‌شود بالگرد بی‌مانندی است. این بالگرد دارای صندلی‌های پشت سر هم است و توانائی حمل ۸ نفر سرباز کاملاً مسلح را دارد.
از آخرین نمونه‌های تکمیل شده این بالگرد Mi-۲۴PIV-VM می‌باشد. که نمونه‌ای سبک شده با ارابه فرود ثابت، بال‌های کوچک و سامانه‌های دید در شب است و برجک توپ در زیر دماغه قرار گرفته است.
تجهیزات قابل گزینش مانند الکترونیک پرواز غربی، توپ برجک دماغه GSH-۲۳ و پیش‌بینی به‌کارگیری موشک ضد تانک آتاکا ـ ۵ و موشک هوا به هوای ایگلا ـ ۵ می‌باشد.
▪ هلی‌کوپتر ـ کبری AH-۱G: نخستین بالگرد تهاجمی جهان بود. هدف اصلی از ساخت آن دستیابی به بالگردی با سرعت کافی، برای پشتیبانی بالگرد ویژه جابه‌جائی سربازان هیوئی UH-۱ بود که جنگ‌افزاری نداشت. در مجموع ۱۱۲۷ فروند ازین بالگرد عرضه شد. این بالگرد با نمونه دریائی دوموتوره AH-۱J سی‌کبرا و نمونه دارای موشک تاو AH-۱S و AH-۲W سوپر کبری که دو موتور جنرال الکتریک t۷۰۰ دارای پیگیری شد.
پروانه نوین دارای تاکننده پره نیمه‌خودکار است. کنترل تناوبی با کمک یک دسته هدایت کناری در سمت چپ کنسول انجام می‌شود.
موشک ضد تانک هلفایر، توپ ۲۰ میلیمتری سه لوله گاتلینگ M۱۲۹ و غلاف توپ GPU.۲A غلاف Suu ۱۱A/B تیرباری شش لوله ۶۲/۷ میلیمتری بمب‌های انفجاری هوا سوخت و موشک‌های هوا به هوای استینگر و سایدوایندر عرضه شد. [۲۰]
▪ هلی‌کوپتر ـ کمانچی: بوئینگ سیکورسکی RAH-۶۶ کمانچی نخستین بالگرد پنهان‌کاری جهان است. این بالگرد طراحی شد تا به‌جای AH-۱ کبرا و DH-۵۸D کیلووا، نقش شناسائی مسلح و هجومی سبک در ارتش ایالات متحده آمریکا باشد و مکمل بالگرد بسیار سنگین‌تر و هجومی بوئینگ AH-۶۴ آپاچی باشد که توانائی انجام عملیات در شب و روز در هر گونه شرایط آب و هوائی دارد.
نخستین فروند، آزمایش‌های پروازی خود را در ژانویه ۱۹۹۶ آغاز کرد. این بالگرد (RAH-۶۶) به نسبت کوچک است. پره‌های اصلی برداشته شده و دم T شکل به‌طرف پائین خم شده سر پروانه نیز پائین آمده و بالگرد در روی ارابه فرود اصلی خود زانو می‌زند.
بیشتر بدنه از مواد مرکب ساخته می‌شود و دارای نیم‌رخ شش وجهی برای کاهش انتشار علائم راداری است. توپ سه لوله گاتلینگ روی برجک زیر دماغه را می‌توان به عقب برگرداند و به‌وسیله درها پوشاند جنگ‌افزارهای اصلی شامل شش موشک ضد تانک هلفایرو دو موشک هوا به هوای استینگر می‌شود که می‌توان آنها را با کمک دو محفظه جنگ‌افزار، که روی زمین و در پایگاه‌های تعمیر و نگهداری جدا می‌شود. بالچه‌های جداشنده دو آویزگاه بیشتر ایجاد می‌کنند، که هر یک می‌تواند چهار موشک هلفایر یا شش موشک استینگر یا یک مخزن سوخت حمل کند.
این بالگرد دارای کابین خلبان تحت فشار است و برای انجام مأموریت در محیط‌های آلوده میکروبی، هسته‌ای یا شیمیائی طراحی شده است.
پروانه اصلی پنج پره، بدون یاتاقان و لولا و دارای لبه‌های پس‌گرا است. پروانه دم هشت پره فن مانند آن، در درون دم T شکل جاسازی شده است. رادار کنترل شلیک آن نمونه سبک شده‌ای از رادار موج میلیمتری نور ثروپ گرومن لانگبو نصب شده است. [۲۰]
▪ هلی‌کوپتر ـ مانگوستا A۱۲۹: بالگرد مانگوستا A۱۲۹ برای نیروی زمینی ایتالیا ساخته شد. نخستین پروازش در سپتامبر ۱۹۸۳ صورت گرفت و تحویل آنها در ۱۹۹۰ آغاز شد و تا ۱۹۹۶ چهل و پنج فروند آن تحویل گشت. نمونه استاندارد A۱۲۹ دارای موتور رولزرویس جم و پروانه اصلی چهار پره است و برجک توپ ندارد. [۲۰]

۲۰ـ ماهنامه صنایع هوائی ـ علی‌اکبر اکبرزاده