هرس‌های موتوری

هرس‌های موتوری بر دو نوع است: یک نوع دارای محور تیغه عمودی است و حرکت دورانی دارد. دیگری با محور افقی و حرکت رفت و برگشتی است. هرس‌های موتوری نیز مانند کلیتواتورهای دوار قادر …

هرس‌های موتوری بر دو نوع است: یک نوع دارای محور تیغه عمودی است و حرکت دورانی دارد. دیگری با محور افقی و حرکت رفت و برگشتی است. هرس‌های موتوری نیز مانند کلیتواتورهای دوار قادر به آماده‌سازی سریع بستر بذر در بیشتر انواع خاک‌ها هستند.
▪ هرس‌های موتور دوار: دارای تیغه‌های عمودی دوار است که با تعدادی چرخ‌دنده درگیر در عرض کامل ماشین، حرکت را از موتور می‌گیرد. توان از محور توان‌دهی از طریق جعبه دنده و چرخ‌دنده‌های درگیر به گردنده حامل تیغه‌ها می‌رسد.
▪ هرس موتوری رفت و برگشت: این نوع هرس‌ها از رده خارج شده با این‌حال تعداد زیادی از آنها در کار است. این ماشین‌ها دارای دو و ندرتاً چهار تیرک حامل دندانه‌ها می‌باشد.
هرس‌های بشقابی: تراکتورهای کم‌جمعیت و قدرت معمولاً دارای گروه یا چهار گروه بشقاب است که به قابی متصل و بر اتصال سه نقطه تراکتور سوار می‌شود.
هرس‌ها دارای ردیف‌هائی از دندانه است که به قابی که معمولاً در سطح زمین حرکت می‌کند وصل شده است. دندانه‌ها خاک را به هم می‌زنند و کلوخه‌های کوچک را خرد می‌کنند.
▪ هرس دندانه‌ای میخی: با زیگزاک دارای قای است که به‌صورت لوزی‌ها پیچ شده است. هرس‌های دندانه میخی در اندازه‌ها و وزن‌های متفاوت ساخته است.
▪ هرس تسطح: معروف، هرس شناور یا اسکاتلندی وسیله مفیدی برای آماده‌سازی بستر بذر در ردیف کاری و زمین‌های چمن‌کاری و واکاری بذر می‌باشد.
▪ هرس زنجیری: شبیه حلقه‌های به‌هم بافته است برخی دارای میخی متصل به هر حلقه است میخ‌ها ممکن است تنها در یک طرف توری باشد ولی بعضی‌ها دارای میخ بلند در یک طرف و کوتاه در سوی دیگر می‌باشد. [۳۰]

۳۰ـ ماشین‌آلات باغبانی ـ سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران