ویلچر

ویلچر یک کلمه انگلیسی می‌باشد که از دو کلمه Wheel یعنی چرخ و Chair یعنی صندلی تشکیل شده است که به معنای صندلی چرخ‌دار می‌باشد. مشابه این دو واژه در زبان آلمانی رول اشتول ROLLSTUHLE و در عربی الارابه …

ویلچر یک کلمه انگلیسی می‌باشد که از دو کلمه Wheel یعنی چرخ و Chair یعنی صندلی تشکیل شده است که به معنای صندلی چرخ‌دار می‌باشد. مشابه این دو واژه در زبان آلمانی رول اشتول ROLLSTUHLE و در عربی الارابه است. توضیح اینکه هر صندلی چرخداری ویلچر نمی‌باشد.
تاریخچه: حرکت از نشانه‌های بارز زنده بودن هر موجود زنده می‌باشد و نیاز به حرکت طبیعی‌ترین حق هر کس یا هر موجود زنده می‌باشد. از زمانی که فرد به دنیا می‌آید اولین حرکت جهت زندگی حرکت تنفسی او خواهد بود که با حرکات دهان به‌صورت گریه نمایان می‌شود و بروز می‌کند تا واپسین زمان حیات که با متوقف شدن حرکت قلب به پایان می‌رسد اما در رابطه با حرکت انتقالی فرد همهٔ آدمیان در زمان کودکی جهت کمک به حرکت از ابزار و وسایل کمکی استفاده می‌کنند مانند رهروهک بچه‌گانه.
به‌هر حال از دیرباز حرکت افراد به جهت ضعف جسمی یا قدرتمندی و مقدس بودن آنها توسط فردی دیگر مطرح بوده است این حرکت با ایجاد تکنیک‌های مختلف متغیر بوده است و بعضاً به استقلال فردی افراد نزدیک‌تر شده است یعنی دیگر کمتر قدرتمندی یا فرد مقدسی حاضر می‌شود که توسط چند نفر بر دوش‌ها هدایت شود ولی خیلی راحت پذیرای این است که توسط ماشین و راننده جابه‌جا شود به همین دلیل فرد ناتوان نیز کمتر حاضر می‌شود بدان طریق عمل نماید خیلی مایل است توسط وسیله‌ای که خود استقلال آن را داشته باشد جابه‌جا شود این وسیله امروزه به نام ویلچر متداول می‌باشد. پس ویلچر صندلی چرخداری است برای استفاده افرادی که قدرت راه رفتن خود را از دست می‌دهند یا در راه رفتن ضعف پیدا می‌کنند به عبارتی ویلچر پای افراد ناتوان یا معلول محسوب می‌شود و همان‌طوری که پای فرد باید متناسب با سایر اندامش باشد ویلچر نیز باید متناسب با موقعیت جسمی فرد معلول باشد.