ونرا VENERA

در ۱۲ فوریه ۱۹۶۱ ونرا ـ ۱ به فضا رفت و در ۱۹ ماه می ۱۹۶۱ به ۹۹۸۰۰ کیلومتری زهره رسید و در مجموع ۷ میلیون کیلومتر پرواز فضائی کرد. در ۱۲ نوامبر ۱۹۶۵ ونرا ـ ۲ به فضا رفت و در ۲۷ فوریه …

در ۱۲ فوریه ۱۹۶۱ ونرا ـ ۱ به فضا رفت و در ۱۹ ماه می ۱۹۶۱ به ۹۹۸۰۰ کیلومتری زهره رسید و در مجموع ۷ میلیون کیلومتر پرواز فضائی کرد. در ۱۲ نوامبر ۱۹۶۵ ونرا ـ ۲ به فضا رفت و در ۲۷ فوریه ۱۹۶۵ به ۲۳۹۵۶ کیلومتری زهره رسید اما در بازگشت به زمین شکست خورد.
در ۱۶ نوامبر ۱۹۶۵ ونرا ـ ۳ به فضا رفت و در مارس ۱۹۶۶ به فاصله ۳۲۰۰۰ کیلومتری زهره رسید در بازگشت شکست خورد. در ۱۲ ژانویه ۱۹۶۷ ونرا ـ ۴ به فضا رفت و در ۱۸ اکتبر ۱۹۶۷ در اتمسفر زهره قرار گرفت.
در ۵ ژانویه ۱۹۶۹ ونرا ـ ۵ به فضا رفت و در ۱۶ ماه می ۱۹۶۹ به اتمسفر زهره دست یافت و بیش از ونرا ـ ۴ به عمق اتمسفر نفوذ کرد.
در ۱۰ ژانویه ۱۹۶۹ ونرا ـ ۶ به فضا رفت و در ۱۷ ماه می ۱۹۶۹ به اتمسفر زهره رسید و بیش از ونرا ـ ۴ به عمق اتمسفر نفوذ یافت.
در ۱۷ اوت ۱۹۷۰ ونرا ـ ۷ به فضا رف و در ۱۵ دسامبر ۱۹۷۰ بر سطح زهره فرود آمد و مدت ۲۳ دقیقه از سطح زهره گزارش‌هائی فرستاد.
در ۲۷ مارس ۱۹۷۲ ونرا ـ ۸ به فضا رفت و در ۲۲ جولای ۱۹۷۲ بر سطح زهره فرود آمد و مدت ۵۰ دقیقه گزارش‌هائی از زهره به زمین فرستاد.
در ۸ ژوئن ۱۹۷۵ ونرا ـ ۹ به فضا رفت و در ۲۳ اکتبر ۱۹۷۵ به زهره رسید و اوربیتر زمین‌پیمای ونرا برای نخستین بار عکس‌هائی از سطح زهره فرستاد.
در ۱۴ ژوئن ۱۹۷۵ ونرا ـ ۱۰ به فضا رفت و در ۲۶ اکتبر ۱۹۷۵ به دور زهره چرخید و بر سطح زهره فرود آمد و عکس‌هائی از سطح این سیاره به زمین فرستاد.
در ۹ سپتامبر ۱۹۷۸ ونرا ـ ۱۱ به فضا رفت و در ۲۱ دسامبر ۱۹۷۸ در نزدیکی زهره چرخید و بر سطح این سیاره فرود آمد.
در ۱۴ سپتامبر ۱۹۷۸ ونرا ـ ۱۲ به فضا رفت و در ۲۵ دسامبر ۱۹۷۸ در نزدیکی زهره پرواز کرد و سرانجام بر سطح زهره فرود آمد. ۱۹۸۱ ونرا ـ ۱۳ به فضا رفت و در اول مارس ۱۹۸۲ بر سطح زهره فرود آمد و اطلاعاتی از سطح این سیاره به زمین فرستاد. [۲۳]
در ۴ نوامبر ۱۹۸۱ ونرا ـ ۱۴ به فضا رفت و در پنجم مارس ۱۹۸۲ به دور زهره چرخید و از سطح این سیاره اطلاعاتی فرستاد.
در ۲ ژوئن ۱۹۸۳ ونرا ـ ۱۵ به فضا رفت و در ۱۰ اکتبر ۱۹۸۳ به دور زهره چرخید و به‌وسیله رادار تصاویری از سطح زهره فرستاد. در ۱۷ ژوئن ۱۹۸۳ ونرا ـ ۱۶ به فضا رفت و در ۱۴ اکتبر ۱۹۸۳ به دور زهره چرخید و عکس‌های راداری از سطح این سیاره به زمین فرستاد.

۲۳ـ دکتر محمد سعیدیان