بهداشت حرفه ای قالیبافان

▪ کارگاه قالی بافی نباید به عنوان اتاق نشیمن، آشپزخانه، انبار مواد غذایی و غیره مورد استفاده قرار گیرد و از انباشتن پشم و دیگر وسایل ضروری خودداری شود. ▪ اتاقی که دار قالی در …

▪ کارگاه قالی بافی نباید به عنوان اتاق نشیمن، آشپزخانه، انبار مواد غذایی و غیره مورد استفاده قرار گیرد و از انباشتن پشم و دیگر وسایل ضروری خودداری شود.
▪ اتاقی که دار قالی در آن نصب شده باید دارای پنجره کافی باشد تا جریان هوای مناسب و نور کافی را به خوبی تامین کند، وجود نور کافی در محل کار بسیار مهم می باشد زیرا کمبود روشنایی باعث ضعف بینایی شده و زمان طولانی سبب بیماری های چشمی خواهد شد ضمن این که در جاهایی که نور کم است استفاده از لامپ های روشنایی و مخلوطی از لامپ های فلورسنت و حبابی بهتر است در بالای دار قالی که بتواند سطح کار را به خوبی روشن کند و چشم را اذیت نکند، استفاده کرد.
▪ واکسیناسیون مرتب قالیبافان و فرزندان آن ها به خصوص در برابر دو بیماری سل و کزاز
▪ مراجعه سالی یک بار به مراکز بهداشتی درمانی و یا خانه بهداشت در حفظ سلامتی کارگران قالی باف موثر خواهد بود و هم چنین توصیه می شود در مواقع احساس ناراحتی سریع به مرکز بهداشتی درمانی مراجعه شود.
▪ از اشتغال افراد زیر ۱۲ سال به عنوان کارگر در کارگاه های قالیبافی خودداری شود.
▪ پس از فراغت از کار حتما دست و صورت را با آب و صابون شسته و از کرم های نرم کننده و مرطوب کننده استفاده شود.
▪ در هنگام بافت قالی باید لباس مناسب پوشیده و از ماسک استفاده کرد تا از ابتلا به بیماری های ریوی و تنفسی جلوگیری شود.
▪ نصب تهویه برقی و باز کردن پنجره ها باعث سالم سازی و تهویه عمومی هوای کارگاه می شود.
▪ ابزار دستی کار باید دارای دسته ای محکم، صاف، چوبی یا باند پیچی شده باشد زیرا گرفتن تارها با دست و جلو کشیدن و گره زدن خامه باعث خستگی و ورم کردن مفاصل و آسیب پوست انگشتان می شود.
▪ حرکات سبک و ورزش و نرمش پس از هر یک ساعت فعالیت مداوم در رفع خستگی و کاهش عوارض ستون فقرات بسیار مفید است.
▪ از بردن نخ های قالی به دهان به علت مسمومیت احتمالی خودداری کنید.
▪ از آن جا که سیاه زخم یکی از بیماری های مشترک بین انسان و دام می باشد و پشم یکی از عوامل ابتلاست بنابراین نخ، پشم و الیاف باید تمیز و با مایعات مخصوص ضدعفونی شده باشد در صورتی که نخ و پشم در منزل شسته شود، رعایت نکات بهداشت فردی و استفاده از دستکش توصیه می شود.

حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی