ایلام، عروس زاگرس

بوی بهار همه جا را فرا گرفته و کوه های مخملین سبزفام با شکوفه طراوت خاصی به زیبایی طبیعت بخشیده اند. .. آن هنگام که کوه های سربه فلک کشیده دالاهو را پشت سر می گذاری، کوه های معروف …

بوی بهار همه جا را فرا گرفته و کوه های مخملین سبزفام با شکوفه طراوت خاصی به زیبایی طبیعت بخشیده اند.
.. آن هنگام که کوه های سربه فلک کشیده دالاهو را پشت سر می گذاری، کوه های معروف "شش کلان" دست بر شانه های یکدیگر گذاشته اند تا با صدای ساز و دهل برای جشن عروس زاگرس پایکوبی کنند.
پس از آن بلوطستان "ششدار" که شاخه و برگهای آنان با باد ملایم به آرامی برای مسافران تکان می خورد.
کوه معروف قلاقیران که نماد مقاومت و پایمردی این دیار است نیز همچوه همیشه با صلابت در دل زمین جای گرفته است.
استان ایلام به عنوان عروس زاگرس یا "آلامتو" سرزمین طلوع خورشید معروف است که دارای جاذبه های فراوان طبیعی است.
محیط های کوهستانی، آب و هوا، رودخانه ، دشتها، جنگلهای انبوه از انواع گونه های گیاهی و درختی، جانوران و پروندگان، آبشارها، غارها، سدههای آبی، مناطق حفاظت شده و وجود متنوعی از آداب و روسم در محیطهای عشایری و کوچ نشینی، زندگی زیبای چادرنشینی در بوم رنگارنگ و مصفای ایلام تابلویی زیبا از چشم اندازهای منحصر به فرد این دیار است.
در کنار این همه زیباییها خدادادی آثار فرهنگی تاریخی در مسیرهای گردشگری طبیعی نظر گردشگران را به خود جلب می کند که می توان در قالب تورهای شکار، صخره نوردی، کوهنوردی، طبیعت گردی، سوارکاری، بازدید از عشایر وچ نشین، ماهیگیری، پرواز با کایت از جاذبه های این دیار لذت برد.
از بلوطستانهای پیر مناطق سردسیر تا نخلستان مناطق گرمسیر فاصله کوتاهی است و تنوع زیست محیطی منحصر به فردی در استان ایلام شکل گرفته که به استان چهار فصل معروف شده است.
گویشهای مختلف رایج، لباسهای محلی خاص، کوه های سربه فلک کشیده، آثار باستانی، رودها، تنوع زیست محیطی و ... باعث شده که بهار این استان چشمان رهگذاران را میهمانی زیباییها کند.
استان ایلام با دارا بودن ۵۴۰ اثر باستانی ثبت شده در فهرست آثار ملی دارای تنوع خاصی برای علاقه مندان به بخش گردشگری و میراث باشد.
سوغاتی این دیار نیز دارای تنوع خاصی است که می توان از مهمترین آنها به گلیم نقش برجسته با شهرت جهانی نام برد.
در کنار آن صنایع دستی همچون فرشهای ابریشم، جاجیم، نمد نیز دارای قدمتی خاصی دراین دیار است که می توان در چمدان سوغات جایی برای آنان اختصاص داد.
این استان همچنین دارای تنقلات محلی خاصی است که با هنرمندی و ظرافت منحصر به فردی ساخته می شود که می توان از مهمترین آنان به برجی برساق، گنمه شیره، کله کنجی و شوکه نام برد.
رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام می گوید: این استان از آمادگی کامل برای استقبال از میهمانان نوروزی برخوردار است.
"مسعود اسکندری" بیان کرد: کتابچه معرفی آثار و مکانهای دیدنی، چادرهای راهنما و مکانهای اقامتی برای پذیرایی و راهنمایی گردشگران در استان ایلام تدارک دیده شده است.
وی افزود: این استان دارای جاذبه های فراوانی برای جلب گردشگر است که می توان از زیباییهای آن به نحو شایسته ای استفاده کرد.

ایرنا