نوترینوها NEUTRINOS

نوترینوها که ذرات تولید شده در طول مدت در تبدیل هسته‌ای هنگام تولید اشعه بتا به‌وجود می‌آید و چون دارای جرم ساکن و انرژی ساکن (برابر صفر) می‌باشد مانند فوتون باید با سرعت نور …

نوترینوها که ذرات تولید شده در طول مدت در تبدیل هسته‌ای هنگام تولید اشعه بتا به‌وجود می‌آید و چون دارای جرم ساکن و انرژی ساکن (برابر صفر) می‌باشد مانند فوتون باید با سرعت نور حرکت کند. ـ مشاهده نوترینوها غیر ممکن و اثبات عملی وجود آنها بسیار مشکل و حتی گمراه‌کننده می‌باشد و هیچ‌کس قادر نخواهد بود به‌طور تجربی و عملی وجود آنها را ثابت کند زیرا آنها نه جرم دارند و نه بار الکتریکی.
از طرفی نوترینوها دارای انرژی معین و یک قدرت فوق‌العاده نافذ و مؤثری هستند. آنها از هستهٔ خورشید خارج شده به آسانی از میان تنه خورشید عبور کرده و با شتاب به اطراف و به پائین، به طرف زمین و دیگر اجرام آسمانی سرازیر می‌گردند. این هجوم نوترینوها با یک حالت گداختگی و ریزش سیل‌مانند و عظیم می‌باشد گمان می‌رود که بیش از ۶۰۰۰۰ میلیون نوترینو در هر ثانیه سطح هر سانتی‌متر مکعب را بمباران می‌کنند.
نوترینوها بدون هیچ‌گونه کوشش و کشمکشی از میان هر ماده می‌گذرند با وجود این فیزیکدانان توانسته‌اند ردپاهائی از نوترینوها در برخی اجسام بیابند.