ماشاالله صفاری

▪ سال تولد : ۱۳۲۶ ▪ عنوان شعر: کوه محبت سال ۱۳۲۶ مردم شهرستان سیرجان دسته دسته برای عرض تبریک تولد فرزند خانواده صفاری به منزل آن‌ها رفتند، پدر نام فرزند را ماشاالله نهاد و او …

▪ سال تولد : ۱۳۲۶
▪ عنوان شعر: کوه محبت
سال ۱۳۲۶ مردم شهرستان سیرجان دسته دسته برای عرض تبریک تولد فرزند خانواده صفاری به منزل آن‌ها رفتند، پدر نام فرزند را ماشاالله نهاد و او در مکتب‌خانه‌ای که مادرش معلم بود، قرآن و اصول دین اسلام را فرا گرفت.
ماشاالله در این زمان دیوان حافظ و دیوان صحبت لاری را آموخت. علاقه بی‌حد به آموزش باعث شد، قبل از ورود به دبستان بسیاری از آیات قرآن و اشعار حافظ را حفظ نماید و خود نیز گاهی اوقات شعر بگوید. صفاری اغلب شعرهای خود را فی‌البداهه می‌نوشت و با این اشعار کتابی را با نام سرقت نامه به رشته‌ی تحریر درآورد.
او در سال ۱۳۵۴ با معرفی دو تن از شاعران کرمانی به انجمن خواجوی کرمانی راه یافت و در آن‌جا با قدرت بیان، بدیهه سرایی و ژرف‌نگری خود را شاعری توانمند معرفی کرد.او در زمان اوج‌گیری انقلاب اسلامی با شهید نصیری آشنا شد، و از همان زمان مبارزه با شاه را آغاز کرد اشعار ماشاالله در این دوره سمبلی از اعتقادات قلبی و تلاش‌های پیگیر و مداوم اوست.
سرانجام این شهید بزرگوار تا این‌که روز بیستم آذرماه سال ۱۳۶۴ هورالعظیم صحنه عشق بازی او و عروج عاشقانه‌اش به سوی معبود گشت. مسافر ۳۸ ساله و دلاور جبهه‌های جنوب به همراه شاعر و همرزمش «رخشا» به دیار نور شتافت و سرای جاودان را به ملک دنیا ترجیح داد.
از او چند شعر با عنوان‌های ساقی کوثر، روح خدا، کوه محبت، دفتری از شعر ناب، در حصار عشق، شعله عشق، سخن دل، بوی بهشت، کوی غم، ندیم‌می‌فروش، روی شهید به یادگار ماند.


منبع: کتاب شهیدان شاعر - صفحه: ۱۸۵