۵ دسامبر ۲۰۰۲ ـ « نه وین » یک انقلابی که دیکتاتور شد درگذشت

«نه وین» انقلابی و بعدا دیکتاتور کشور میانمار ( برمه ) پنجم دسامبر ۲۰۰۲ در ۹۱ سالگی در حالی که در خانه اش تحت نظر بود در گذشت . وی در جوانی در آن روزگار که میانمار از مستعمرات انگلستان …

«نه وین» انقلابی و بعدا دیکتاتور کشور میانمار ( برمه ) پنجم دسامبر ۲۰۰۲ در ۹۱ سالگی در حالی که در خانه اش تحت نظر بود در گذشت .
وی در جوانی در آن روزگار که میانمار از مستعمرات انگلستان بود یک انقلابی چپگرا بشمار می رفت که آرزو داشت بتواند به استقلال میهنش و سوسیالیست کردن آن کمک کند .
وی برای تحقق آرزوی خود به ژاپن که دشمن انگلستان بود رفت و با فنون نطامی و انقلاب مسلحانه آشنا شد . اشغال نظامی میانمار (برمه ) از سوی ژاپن و بیرون رانده شدن انگلیسی ها از این کشور برنج خیز به « نه وین » کمک کرد که تجربه نظامی و شهرت و نفوذ سیاسی خود را افزایش دهد و پس از جنگ جهانی دوم با انگلیسی ها که دوباره به برمه باز گشته بودند وارد مبارزه مسلحانه شود و ظرف سه سال ( در سال ۱۹۴۸ ) با کمک دیگران استقلال برمه را به دست آورد و درجه ژنرالی بگیرد . « نه وین » تحت عنوان نجات وطن از فساد اداری و بوروکراسی بد در سال ۱۹۵۸ برضد دولت وقت کودتا کرد و دولت دیگری روی کار آمد .
وی درسال ۱۹۶۲ بر ضد این دولت هم کودتا کرد و این بار خود زمام امور کشور را به دست گرفت و به مردم وعده بر قراری سوسیالیسم و تامین رفاه عمومی و عدالت اقتصادی داد و به ملی کردن منابع تولید دست زد . « نه وین » به تدریج با مخالفت هایی که با او شد و کار شکنی های دیگر و نیز شکست برنامه هایش به صورت یک دیکتاتور در آمد و تا سال ۱۹۸۸ به مدت ۲۶ سال به همین صورت بر برمه حکومت کرد و دراین سال ظاهرا خود را باز نشسته کرد ولی در پشت پرده همچنان قدرت با او بود که این نفود به تدریج افول کرد به گونه ای که اخیرا ، دولت نظامی میانمار پس از کشف توطئه بستگانش ، وی را در خانه اش تحت نظر قرار داده بود.
« نه وین » که در ۱۴ ماه مه سال ۱۹۱۴ به دنیا آمده بود کارشکنی خارجیان و عوامل انها و ضدیت استعمار گران سابق را مانع موفقیت طرحهای داخلی خود معرفی می کرد.