پاپیه ماشه یا هنر استفاده از روزنامه باطله

تاریخچه پاپیه ماشه به قرن ها پیش بازمی گردد و استفاده از آن در میان كشورهای متعددی گسترش دارد. این تكنیك یكی از آسان ترین و كم هزینه ترین روش ها در میان هنرهای دستی است و همراه …

تاریخچه پاپیه ماشه به قرن ها پیش بازمی گردد و استفاده از آن در میان كشورهای متعددی گسترش دارد. این تكنیك یكی از آسان ترین و كم هزینه ترین روش ها در میان هنرهای دستی است و همراه با خلاقیت شما می تواند وسیله ای برای ساخت انواع و اقسام لوازم و وسایل باشد؛ از آثار تزئینی كوچك و بسیار ظریف گرفته تا وسایل بزرگتری مانند طاقچه و میز. پاپیه ماشه در حقیقت هنر استفاده مجدد از روزنامه ها و كاغذ های باطله است. پاپیه ماشه بسیار انعطاف پذیر است ضمن آنكه پس از خشك شدن بسیار سخت و محكم می شود و در عین حال كم وزن و سبك است. از این رو از این روش برای ساخت دكوراسیون صحنه و انواع ماكت های بزرگ استفاده می شود. تقریباً تمام وسایل مورد نیاز برای اجرای پروژه های پاپیه ماشه در منزل یافت می شوند و یا به راحتی و با هزینه ای اندك قابل تهیه هستند. در اینجا دو پروژه ارائه شده است كه در آنها از تكنیك پاپیه ماشه استفاده شده است. اجرای این پروژه ها می تواند زمینه ای برای آشنایی شما با این تكنیك و انگیزه ای برای برانگیختن خلاقیت شخصی در ارائه پروژه های جدید باشد.
• قاب آینه
مقوای ضخیم (كارتن)، مداد، خط كش فلزی، كاتر، یك قطعه آینه مربع شكل به ابعاد ۲۰ سانتی متر، چسب چوب، قلم مو، چسب آكواریوم، روزنامه باطله، كاموا با ضخامت متوسط، رنگ آكریلیك یا گواش: سفید، آبی تیره و طلایی، یك قطعه اسفنج، وارنیش آكریلیك
مربعی به عرض ۴۰ سانتی متر برای پشت آینه از مقوا ببرید. ۴ نوار ۱۰*۲۰سانتی متری و ۴ نوار ۱۰*۲۰سانتی متری نیز از مقوا ببرید. برای بریدن مقوا ابتدا با خط كش و مداد اندازه گیری و علامت گذاری كنید و سپس با خط كش و كاتر آنها را ببرید تا خطوط برش شما كاملاً صاف و یكدست باشند.
آینه را در مركز مربع ۱۰*۲۰با استفاده از چسب آكواریوم بچسبانید. با چسباندن نوارهای مقوایی دور آینه قاب را بسازید. برای چسباندن دولایه مقوای نواری در اطراف آینه از چسب چوب استفاده كنید. یك شیء نسبتاً سنگین مثل كتابی قطور را روی قاب قرار دهید تا چسب میان مقواها خشك شود.
مقداری روزنامه را با دست به صورت نوارهای باریك كوتاه حدود ۵*۲ سانتی متر ببرید. مقداری چسب چوب را با كمی آب اندكی رقیق كنید. مقداری از نوارهای روزنامه را در آن خیس كنید با قلم مو یك لایه چسب چوب رقیق شده روی قاب بزنید و شروع كنید به چسباندن نوارهای روزنامه روی قاب. این كار را ادامه دهید تا قاب با ۳ تا ۴ لایه روزنامه آغشته به چسب پوشانده شود. در لبه های قاب كه روی آینه قرار گرفته با دقت بیشتری كار كنید تا نتیجه تمیز باشد و روزنامه روی آینه را نگیرد. صبر كنید تا قاب كاملاً خشك شود. با قلم مو یك لایه چسب چوب كمی رقیق شده روی قاب بزنید. مقداری از كاموا را بریده و در چسب چوب بزنید . سپس مطابق تصویر یا با فرم دلخواه تان روی قاب بچسبانید. بگذارید قاب خشك شود. نوارهای ظریف تری از روزنامه ببرید (حدود ۲*۱ سانتی متر). آنها را در محلول چسب چوب خیس كنید و روی طرح كاموایی را با یك لایه از این نوارهای باریك بپوشانید و بگذارید تا لایه آخر نیز خشك شود. پس از خشك شدن كامل قاب آن را با یك لایه رنگ آكریلیك سفید بپوشانید. صبر كنید رنگ خشك شود. سپس قاب را با یك یا دو لایه رنگ آبی تیره یا رنگ دلخواه تان بپوشانید. پس از خشك شدن رنگ اسفنج را به كمی رنگ طلایی آغشته كنید و با آن ضربه هایی آهسته روی طرح برجسته قاب و لبه های داخلی و خارجی آن بزنید. بعد از اینكه رنگ طلایی خشك شد قاب را با ۱ یا ۲ لایه وارنیش بپوشانید و صبر كنید تا وارنیش كاملاً خشك شود سپس پیچ های چشمی را در پشت قاب نصب كنید و از آنها برای آویختن قاب به دیوار استفاده كنید.

سپیده سلیمی