خـبـرنـویـسـی؛ قصه‌گویی به زبان ژورنالیستی

اصولا نوشتن خبر و نگارش لید و متن خبر، ارایه ادبیات روزمره در کنار اطلاع رسانی صحیح و دقیق به مخاطب است. یک خبرنگار با ذوق و استعداد و خبرنگاری که همواره درصدد ارتقای کار خویش …

اصولا نوشتن خبر و نگارش لید و متن خبر، ارایه ادبیات روزمره در کنار اطلاع رسانی صحیح و دقیق به مخاطب است.
یک خبرنگار با ذوق و استعداد و خبرنگاری که همواره درصدد ارتقای کار خویش است، ضمن اینکه بر اصول خبرنویسی و نگارش لید که در نتیجه سال‌ها فعالیت و کار علمی‌ استادان روزنامه نگاری و روزنامه نگاران برجسته در کل جهان است تکیه می‌کند در نوشتن و نگارش لید خبر سعی می‌کند که از ذوق و استعداد و دانش و تجربیات خویش بهره لازم را بگیرد. بنابراین خبرنگار همواره باید از ابتکار و ذوق خویش در زمینه لید نویسی خبری بهره بگیرد.
آقای فریدون صدیقی، یکی از روزنامه‌نگاران قدیمی درمورد خبرنویسی همواره می‌گوید که خبرنویسی نوعی قصه گویی به زبان صریح ژورنالیستی است. با تکیه بر حرف ایشان می‌توان گفت اگر بنا داریم یک قصه خبری را خوب برای مخاطب مطرح کنیم، بنابراین باید از تمامی ‌ذوق و استعداد خویش در نوشتن در کنار رعایت تکنیک‌های نوشتن بهره بگیریم.
در نوشتن و نگارش خبر بدیهی است که نوع نگاه خبرنگار انسانی و اجتماعی است و اگر اینگونه نباشد خبرنگار در تدوین خبر و نگارش لید خود موفق نخواهد بود. در حقیقت هر خبری و هر لید خبری از انسان شروع شده و به انسان ختم می‌شود. بنابراین اشیاء ساختمان‌ها و حتی طبیعت و... زیر سایه نگاه انسانی یا زاویه انسانی به لید قرار می‌گیرند.