مولا‌نا آتشفشان اندیشه

کم‌کم آنچه از در ذهن‌ها ظهور می‌کرد، جایش را به می‌دهد! و اخیرا چه بسا کسانی که به می‌پردازند! آنان دیگر قلم را بر صفحات نمی ر‌قصانند …

کم‌کم آنچه از <مولوی شناسی> در ذهن‌ها ظهور می‌کرد، جایش را به <مولوی پژوهی> می‌دهد! و اخیرا چه بسا کسانی که به<مولا‌نا انگاری> می‌پردازند! آنان دیگر قلم را بر صفحات نمی ر‌قصانند تا به <زندگی شخصی مولا‌نا> یا <ویژگی‌های ادبی> آثار مولا‌نا بپردازند... دیگر منابع احادیث مولا‌نا، یا نحوه اخذ آیات قرآنی توسط جلا‌ل‌الدین بلخی مدنظر مولفین نیست... بلکه به نظر ما تحولی در مولا‌نا پژوهی ایجاد شده است تا هر کسی <تجارب خود از مولا‌نا> را به نگارش درآورد.
نویسندگان و محققان، ظاهرا احساس کرده‌اند که سخن بر سر آنچه به <تاریخ> برمی‌گردد کافی است... بیایید ببینیم امروز <وجود مولا‌نا> چه تاثیری بر ما دارد!
طبعا سفرنامه نویسان و گردشگرانی که به شوق زیارت قونیه (آرامگاه مولا‌نا) از خانه و وطن خویش موقتا دل می ‌کنند جزء این گروهند!! اینان می‌کوشند تا با نگاشتن خاطرات خود، ما را با مولا‌نا و خودشان همسفر کنند و شیرینی آن تجارب را با ما تقسیم نمایند.
کتاب مولانا، آتشفشان اندیشه، نوشته دکتر سید محمد علی حافظی، نوشته‌ای از این دست است که ما را با تجارب یک پزشک فرهیخته آشنا می‌کند.اینک، عنان قلم را به دست نگارنده می‌دهیم و چند سطر از عین سفرنامه را می‌خوانیم تا لذت ببریم و بیندیشیم.
هنوز نیم ساعت تا شام باقیست. مهندس مرادی به اتفاق دکتر <ج> و دکتر پرویز <خ> از خرید برگشته‌اند. در سرسرای هتل ملا‌قات و به اتفاق به اتاق ما می‌رویم. تعدادی از خریدهایشان را در بسته‌های یکدیگر گذاشته‌اند و باید تفکیک کنند.
تنها مرجع پذیرایی یخچال است که مهندس آب‌میوه‌ها را باز می‌کند و یادآوری این نکته که خدا کند قبل از ما ایرانیها دراین اطاق نبوده باشند گفتم چرا؟ گفتند فراموش کردم روز اول بگویم وقتی برای اولین بار درب یخچال را باز کردم یکی از بطری‌های آب پلمب نداشت ولی پر بود. گمان بردم مسافران قبل از ما آب را خورده‌اند واز لوله پر کرده‌اند؟ و این شعر مولا‌نا را مثال آوردند.
این تردد حبس و زندانی بود که بنگذارد که جان، سویی رود
گفتم ما آب میوه‌ها را می‌خوریم که تردیدی در پلمب آن نیست.
در تردد هر که او آشفته است ‌ حق به گوش او معما گفته است
دوستان به خوردن آب میوه‌ها با پسته مشغول بودند که دکتر پرویز پرسید. واقعا چه کنیم که دچار تردید و دو دلی نشویم. گاه از آن گریزی نیست. گفتم:<در اوج تردید کمی یقین در وجود ماست و در اوج یقین، کمی تردید>! اما مولا‌نا گوید:
گرنخواهی در تردد هوش جان کم فشار این پنبه اندر گوش جان
کتاب مولا‌نا آتشفشان اندیشه نوشته دکتر سید محمد علی حافظی است که توسط انتشارات اندیشه ماندگار برای علا‌قمندان به فرهنگ، هنر و تاریخ ایران زمین منتشر شده است.