خودروسازان، سوخت های گیاهی و خطرکمبود غذا در آینده!

کشورهای فرانسه، اسپانیا و سوئد نیز که به شدت از مباحث مربوط به ساخت واحدهای تولید سوخت های زیستی و گیاهی حمایت می کنند، سرمایه گذاری سنگینی را برای احداث کارخانه تولید این …

کشورهای فرانسه، اسپانیا و سوئد نیز که به شدت از مباحث مربوط به ساخت واحدهای تولید سوخت های زیستی و گیاهی حمایت می کنند، سرمایه گذاری سنگینی را برای احداث کارخانه تولید این نوع از سوخت انجام داده که برآورد شده است، میزان خوراک موردنیاز این کارخانه پس از راه اندازی آن سالانه بیش از یک میلیون تن گندم باشد. کارشناسان یکی از دلایل اصلی رو آوردن کشورهای اروپایی به سمت استفاده از سوخت های زیستی و گیاهی را قطع وابستگی به انرژی روسیه عنوان می کنند که طی سال های اخیر به ویژه در مناقشات سیاسی به شدت به وجهه آن ها آسیب زده است.
● حقی برای خودروسازان!
اما در کنار همه منتقدان، برخی از کارشناسان کمی حق نیز برای شرکت های خودروسازی قائل می شوند. آنان معتقدند که در چند سال گذشته بسیاری از خودروسازان برای کاهش میزان آلایندگی محصولات خود به شدت تحت فشار افکار عمومی قرار داشته و به همین دلیل استفاده از سوخت های زیستی و گیاهی برای آن ها به منزله راه فراری از این فشارها محسوب می شود. شاید به همین دلیل نیز باشد که تاکنون شرکت های خودروسازی کمتر به هشدار کارشناسان درباره پیامدهای منفی استفاده گسترده از سوخت های زیستی و گیاهی توجه کرده اند.علاوه بر این، خودروسازان از سوی دولت های خود حمایت شده و در چند سال اخیر به پیشرفت های زیادی در زمینه استفاده از سوخت های زیستی و گیاهی دست یافتند. کمک های مالی کنگره آمریکا به صنایع خودروسازی این کشور در منظور خلق نوآوری مانند استفاده از سوخت های زیستی و گیاهی، دلیلی بر این مدعا است. آمریکا حتی برای حمایت از تولید سوخت های زیستی و گیاهی در این کشور از دادن یارانه به تولیدکنندگان و واردکنندگان و همچنین مصرف کنندگان این نوع سوخت ها خودداری نکرده است. این کشور اخیر نیز به دنبال تشدید بحران در شرکت های خودروسازی این کشور قرار است، وامی معادل ۲۵ میلیارد دلار به صنایع خودروسازی خود اعطا کند که قرار است، قسمت عمده ای از این وام در بخش های تحقیق و توسعه برای تولید خودروهای کم مصرف و بهینه سوز مصرف شود. اتحادیه اروپا نیز از این قاعده مستثنا نبوده و پشتیبانی های فراوانی را از فعالیت های خودروسازان این اتحادیه در زمینه تولید و استفاده از سوخت های زیستی گیاهی به عمل آورده است. در بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا، آلمان بیشترین تولید و در عین حال مصرف سوخت های زیستی و گیاهی را به خود اختصاص داده است. انگلستان نیز با وجودی که جایگاه چندان مناسبی در زمینه تولید سوخت های زیستی و گیاهی ندارد، اما از نظر مصرف این نوع از سوخت بین ۱۰ کشور نخست اتحادیه اروپا جای گرفته است.
● جمهوری اتانولی برزیل!
اما نکته جالب اینجاست که پیشروترین کشور جهان در تولید و استفاده از سوخت های زیستی و گیاهی به ویژه سوخت اتانول برخلاف تصورات عمومی یک کشور صنعتی پیشرفته و یا دو کشور به شدت در حال رشد چین و هند نیست. برزیل، کشوری در منطقه آمریکای لاتین با داشتن هزاران هکتار مزارع کشت ذرت، نیشکر و غلات سابقه ای ۳۰ ساله در صنعت اتانول دارد و هم اکنون از نظر میزان تولید سالانه این سوخت پس از ایالات متحده آمریکا در رتبه دوم جهان قرار گرفته است. با توجه به این که برزیل جزو بزرگترین صادرکنندگان غلات و نیشکر در جهان به شمار می رود، روی آوردن این کشور به تولید سوخت های زیستی و گیاهی نگرانی های زیادی را در سطح جهان به وجود آورده است. برخی معتقدند که شاید مقامات این کشور قصد داشته باشند، از این پس صادرات غلات خود را متوقف کرده و مازاد تولید خود را به سوخت اتانول تبدیل کنند که در این صورت تحول عظیمی در سطح بازار جهانی غلات به وجود خواهد آمد. هرچند تاکنون هیچ یک از مسئولان دولتی برزیل در این زمینه اظهارنظر نکرده اند. البته رئیس جمهور برزیل در واکنش به انتقادات مطرح شده در خصوص کاشت ذرت در مزارع این کشور برای تولید سوخت اتانول، به صورت تلویحی تأکید کرد که نگرانی های موجود در این زمینه کاملا بی مورد بوده و برزیل مازاد تولید غلات خود را برای تأمین سوخت گیاهی به ویژه اتانول مصرف خواهد کرد. برزیل که سال ها وابستگی شدیدی به واردات بنزین برای تامین نیاز خود داشت، بعد از وقوع بحران نفت در سال ،۱۹۷۳ با سرمایه گذاری گسترده در زمینه تولید سوخت اتانول این وابستگی را در سال ۲۰۰۶ به کلی قطع کرده و در تامین نفت موردنیاز خود به خودکفایی کامل رسید.