کیلومتر شمار (سرعت سنج)

وسیله‌ای است که سرعت حرکت اتومبیل را اندازه می‌گیرد و معمولاً مکانیسم ثبت کیلومترهای پیموده شده را نیز شامل می‌شود. جزء اصلی این وسیله، یک آهنربای دائمی است. هر آهنربائی را …

وسیله‌ای است که سرعت حرکت اتومبیل را اندازه می‌گیرد و معمولاً مکانیسم ثبت کیلومترهای پیموده شده را نیز شامل می‌شود. جزء اصلی این وسیله، یک آهنربای دائمی است. هر آهنربائی را یک میدان مغناطیسی احاطخ می‌کند که می‌توان آنرا متشکل از خطوط نیرو در نظر گرفت.
این خطوط را می‌توان با پاشیدن برادهٔ آهن بر روی ورقه مقوائی که آهنرا با زیر آن قرار گرفته است، مرئی کرد. براده‌ەا در امتداد خطوط نیرو مرتب می‌شوند و به این ترتیب، الگوئی این خطوط را معلوم می‌سازند. هنگام چرخش آهنربا، میدانش نیز همراه آن می‌چرخد. به محض آنکه وسیله نقلیه به حرکت در می‌آید آهنربای کیلومتر شمار شروع به چرخش می‌کند. این آهنربا حرکت خود را از طریق یک واحد چرخش دنده کوچک از میل محور کیلومتر شمار می‌گیرد که به میل گاردان یا محور جلو ارتباط دارد هرچه سرعت اتومبیل بیشتر شود،سرعت چرخش آهنربا بیشتر می‌شود.
کیلومتر شمار علاوه بر نشان سرعت،مسافت پیموده شده را نیز برحسب کیلومتر ثبت می‌کند. این وسیله به کمک یک چرخ دنده حلزونی کوچک که روی میل محور کیلومترشمار وصل شده است به حرکت در می‌آید.