چینی‌‌های ویترین نشین

تاریخچه تولید ظروف چینی در ایران بسیار کهن است و از قرون گذشته، هنرمندان ایرانی در این زمینه کوشیده‌اند که آثار نفیس و ارزشمندی از خود برجای گذارند. در ایران، تعداد زیادی …

تاریخچه تولید ظروف چینی در ایران بسیار کهن است و از قرون گذشته، هنرمندان ایرانی در این زمینه کوشیده‌اند که آثار نفیس و ارزشمندی از خود برجای گذارند.
در ایران، تعداد زیادی کارخانه تولیدکننده ظروف چینی وجود دارد که با همتایان خود از جمله ظروف چینی تولید کشورهای چین، ژاپن، فرانسه،‌ انگلیس و آلمان رقابت می‌کنند.
البته با وجود اینکه تولیدکنندگان ایرانی از جدیدترین تکنولوژی‌های تولید ظروف چینی بهره‌مندند، اما با این حال ظروف چینی خارجی به لحاظ کیفیت و زیبایی و حتی قیمت در بازار پیشتازند.
بازار سنتی تهران یکی از قدیمی‌ترین مراکز خرید و فروش ظروف چینی است که می‌توان در آن از سرویس‌های مختلف چینی از قبیل صبحانه‌خوری، عصرانه‌خوری و غذاخوری را مشاهده کرد.
البته اغلب تولیدکنندگان علاوه بر سرویس‌های جداگانه به تولید و بسته‌بندی سرویس‌های کامل چینی می‌پردازند که همه ظروف مربوط به چای خوری، غذاخوری و عصرانه خوری در آن به صورت یکجا جمع شده و اغلب مشتریان آن را هم افرادی تشکیل می‌دهند که در حال تهیه جهیزیه برای دختران دم بخت خود هستند.
بسته به میزان استفاده از ظروف، سرویس‌های چینی از ۶ نفره تا ۲۴ نفره وجود دارد که البته می‌توان تعداد آنها را بر اساس گل و نقش مربوطه تعیین کرد.
از طرفی برخی از خانواده‌ها ضرورتی برای خرید یک سرویس چینی به طور کامل نمی‌بینند و به عنوان مثال تنها یک دست بشقاب یا یک دست پیش‌دستی برای رفع نیازهای ضروری ‌آنها کافی است.
همان‌طور که قبلا اشاره شد، ظروف چینی بر حسب داخلی و یا خارجی‌بودن کارخانه تولید کننده از قیمت‌های متفاوتی برخوردارند. گاهی اوقات برخی از برندهای معروف ظروف چینی از شدت گرانی‌ به ظروفی که شاید تنها در ویترین برخی خانه‌ها یافت شوند، تبدیل می‌شوند.
سرویس‌های چینی از جمله محصولاتی هستند که تفاوت قیمت زیادی در مورد آنها وجود دارد. برای مثال قیمت یک سرویس ۲۰‌پارچه درجه ۲ یا ۳ از زیر۵۰ هزار تومان شروع شده و در انواع مرغوب و بسیار با کیفیت و مشهور به چند میلیون‌ تومان می‌رسد.
باید گفت که به جز خانواده‌ها، رستوران‌ها و هتل‌ها هم از جمله مشتریان همیشگی ظروف چینی هستند که اغلب ظروف چینی مورد مصرف این طیف دارای تنوع شکل و طرح بوده و با کیفیت بالایی تهیه می‌شود.