هوشنگ ظریف؛ معلم تار و تار نوازان

هوشنگ ظریف؛ معلم تار و تار نوازان صدای تاری آمد… ظریف می نواخت، با چه ظرافتی… نجابت و شعور قطعه را سرشار کرده بود… قطعه ای پر سرعت و تکنیگ با چنین حس قوی و ملاحتی حتمآ ظریف می نوازد. …

هوشنگ ظریف؛ معلم تار و تار نوازان صدای تاری آمد… ظریف می نواخت، با چه ظرافتی… نجابت و شعور قطعه را سرشار کرده بود… قطعه ای پر سرعت و تکنیگ با چنین حس قوی و ملاحتی حتمآ ظریف می نوازد. بله ظریفی که سالها تکنیکی نواختن را با حسی نواختن (به قول امروزیها رادیویی) چنان ظریف به تار و پود کشید که گویی تار در پودش آمیخته… ظریف این فن را نزد موسی خان با دقت و عشق آموخت. سازش تبلور سیر تکاملی تار شد، از وزیری تا شریف و از جلیل (یک) تا ظریف را به نقش تار کشید. سالهاست که استاد علم و ادب هنرجویان و عاشقان است. در محضر خالقی و تهرانی و شهنازی به زانوی ادب نشسته بود و اکنون در رکاب دهلوی و پایور نغمه صلابت می نواخت. از گفت و گوی (دو) او با پایور مقام تار به چه عرشی که نرسید… او که ادامه مکتب کلنل بود، امپراتور تار شد و راهنمای دلشدگان. شاگردانش چنان تبحری یافتند که گویی از تار زاده شدند. و الحق فرزندان ظریف بودند… حسین علیزاده آن شاگرد گریزپایی که به مکتب ظریف آمد و تقریبا همانقدر که از تار نغمه آموخت به نغماتش افزود... داریوش طلایی از طلایه داران تار شد، دیگری حمید متبسم با خلاقیتی چشمگیر آواز سر داد. مهرداد دلنوازی، منصور سینکی، سیامک نعمت ناصر، شهریار فریوسفی که مکتب نوازندگی استادشان را ادامه دهنده بودند، همگی اجراهای چشمگیر داشته و از مدرسان مشخص این مکتب بوده اند.
ارشد تهماسبی که مانند استادش بدور از هیاهو به تحقیق و تالیف و تدریس پرداخت و با همان نکته سنجی و دقت استاد نواخت و جایگاه تار (سه) را به افتخار ثبت کرد و... اینها تنها عده معدودی از شاگردان بی شمار استادند که به تار سامان دادند. ظریف اکنون حق پدری بر تار دارد چون او سالها قافله سالار تار بود و هنگامی که اساتید گذشته یکی پس از دیگری رخت بر بستند او یک تنه به تدریس پرداخت و شاگردانی تربیت کرد که آینده موسیقی ما را رقم زدند. مکتبش پر رهرو و مهرش افزون باد... سجاد پورقناد توضیح: یک. فرهنگ شریف و جلیل شهناز دو. قطعه گفت و گو اثر فرامرز پایور برای تار و سنتور سه. جایگاه تار، موزه تار که توسط ارشد تهماسبی تاسیس شد و در آن ساز تار و نوازندگانش معرفی شدند.