آمریکا بازنده جهانی شدن اقتصاد

۱) با تشکیل WTO در سال ۱۹۹۶، رقابت در دنیا برای صادرات تشدید شد. اکنون ۱۲ سال پس از تشکیل سازمان تجارت جهانی، چه کشورهائی در این رقابت برنده و چه کشورهائی بازنده اند؟ ۲) برگرفته از …

۱) با تشکیل WTO در سال ۱۹۹۶، رقابت در دنیا برای صادرات تشدید شد. اکنون ۱۲ سال پس از تشکیل سازمان تجارت جهانی، چه کشورهائی در این رقابت برنده و چه کشورهائی بازنده اند؟
۲) برگرفته از مطالب قبل، کالاهای آمریکائی از یک سو توان رقابت با کشورهایی مثل چین با دستمزد کم و زیر ساخت های اجتماعی و اقتصادی ارزان را ندارند و از سوی دیگر توان رقابت با کشورهای با دستمزد بالا، نظام تأمین اجتماعی گسترده، با جمعیت قلیل و صادرات بیش از ۴۰ درصد تولید ناخالص ملی را ندارند.
۳) آمریکا تولید خود را بر روی یک چیز متمرکز کرده و آن هم چاپ دلار است. با چاپ دلار خرج می کند بریز و بپاش می کند و بدهی های خود را می پردازد.
۴) به گفته وزیر خزانه داری آمریکا، طی ده سال آینده، ۸۰ میلیون آمریکائی بازنشست می شوند، که زندگی آنها باید با کار بقیه آمریکائیان تأمین شود.
۵) آمریکا برای اینکه اقتصاد خود را برای استقبال از لشکر ۸۰ میلیونی آماده کند باید تغییرات گسترده ای را طی ۱۰ سال آینده و در دو دوره ریاست جمهوری بعدی، در اقتصادی طراحی کند. محور این تغییرات واقعی کردن نرخ دلار است.
۶) واقعیت این است که مصرف در آمریکا باید به شدت کاهش یابد و استاندارد و سطح رفاه آمریکائی ها باید به شدت کاهش یابد.
۷) آیا کاهش دستمزد واقعی و سطح رفاه آمریکائی جز با کاهش شگفت انگیز نرخ دلارممکن خواهد بود؟ آیا جز با کاهش شدید نرخ دلار اقتصاد آمریکا در مسیر صحیحی قرار می گیرد؟
۸) هر کشوری که واردات آن دو برابر صادراتش باشد، راه حل، بدون هیچ بحثی کاهش ارزش پول آن است. اما در مورد آمریکا تاکنون این فرمول عمل نکرده است آیا در آینده نیز همین گونه است؟ تا چه زمان می توان برخلاف قواعد اقتصاد بازار در آمریکا عمل کرد؟
۱) علت اصلی کسری تراز پرداخت های آمریکا، خرید بیش از حد مردم این کشور است و خرید بیش از حد مردم آمریکا به این علت است که قدرت خرید دلار بطور مصنوعی بالاست.
۲) ۱۸ درصد تولید ناخالص آمریکا در اختیار کمپانی هاست. کمپانی ها دلار را مصنوعاً بالا نگهداشته اند.
۳) اما قیمت مصنوعی بالای دلار، به کسری شدید پرداخت های آمریکا انجامیده است.
۴) سقوط ارزش دلار علیرغم میل کمپانی ها اتفاق خواهد افتاد.
علت اصلی کسری تراز پرداخت آمریکا این است که درآمدهای آمریکائیان بیش از درآمد بقیه کشورها رشد کرده و آنها با این درآمد کالای خارجی می خرند و به این سبب است که ارزش دلار بالاست. اما هیچ کس هم هیچ کار خاصی برای حل آن نمی کند تا کسری پرداخت های آمریکا به میزانی برسد که هیچ کس دیگر به آمریکا قرض ندهد و آن هنگام با سقوط شدید قیمت دلار همه چیز حل می شود.
۵) رئیس مشاورین کلینتون در ۵ سال اول ریاست جمهوری در کتاب خویش می نویسد «آمریکائی ها مجبور نیستند خود را زیاد تغییر دهند در حالی که بقیه جهان برای سازگار شدن با جهانی شدن باید کاملاً تغییر کنند» مطالب طرح شده نشان می دهد اینگونه نیست و آمریکا برای انطباق با جهانی شدن، مشکلات عدیده خواهد داشت.
۶) واردات آمریکا دو برابر صادرات این کشور است. جهانی شدن یعنی اینکه درآمد خود را از بقیه کشورها بدست آورید دو برابر بودن واردات آمریکا نسبت به صادرات نشان می دهد این کشور با پروسه جهانی شدن مشکل دارد.

محمد حسین ادیب