فراصوت در فلزکاری

فراصوت را می‌توان در فرایندهای بسیار گوناگون ماشین‌کاری به‌کار برد. سوراخ‌کاری، سنگ‌زنی، برش‌کاری و لحیم‌کاری یا جوش‌کاری همه بافراصوت هم انجام می‌شوند. در فرایندهای …

فراصوت را می‌توان در فرایندهای بسیار گوناگون ماشین‌کاری به‌کار برد. سوراخ‌کاری، سنگ‌زنی، برش‌کاری و لحیم‌کاری یا جوش‌کاری همه بافراصوت هم انجام می‌شوند. در فرایندهای ماشین‌کاری فراصوتی از دوغاب ساینده استفاده می‌شود. دو غاب ساینده با تپشی در مقیاس فراصوتی بر جسم کوبیده و موجب تراشیده شدن آن می‌شود.
متهٔ فراصوتی همهٔ ارتعاشات را در نقطه‌ای معین متمرکز می‌کند و بدین ترتیب تمام انرژی موجود را در آن نقطهٔ واحد به کار می‌برد. نوک مته در عمل فقط به مقدار بسیاراندک بالا و پائین می‌رود ولی نرخ سریع ارتعاش موجب نفوذ مؤثر آن در مواد سخت می‌شود.
عملیات سنگزنی و برش‌کاری فراصوتی بر روی مواد سخت مانند سوراخ‌کاری است. در سنگ‌زنی ابتدا از سایندهٔ دانه درشت استفاده می‌شود و سپس از ساینده‌هائی با دانه‌بندی نرمتر یا ظریفتر تا آنگاه که صافی سطح دلخواه به دست آید. در این فرایند در دمای پائین صافی سطح خوبی به دست می‌آید و از این رهگذر آسیب‌های احتمالی کاهش می‌یابد. از ماشین‌کاری فراصوتی می‌توان برای برش شیشه، کوارتز، یاقوت کبود، ژرمانیوم، سیلیکون، الماس، سرامیک‌ها و دیگر مواد سخت هم استفاده کرد. جوشکاری و لحیم‌کاری فراصوتی فرق کلانی با دیگر روش‌های معمول دارد. در این روش گرمای بیرونی هیچ به کار نمی‌رود و تنها ارتعاشات فراصوتی مؤثر است ولی فلزات همسان به‌طرز مؤثری به هم جوش زده می‌شوند.
اندازهٔ گرمائی که بر اثر ارتعاشات فراصوتی پدید می‌آید تکافوی ذوب کردن فلزات اتصال را نمی‌کند و بنابراین اتصال دو فلز به دلیل دیگری رخ می‌دهد. [ترجمه: عماد حجتی ـ همایون جلالی ـ محمود ذوالفقاری ـ مسعود عارفی ـ ۱۴]