آهار

آزمایش آهار، فن آهار دادن به نخ جهت بافندگی باعث پیشنهاد و عرضه مواد شیمیائی بسیاری شده تا مشی توسعه و تکامل الیاف یا ترکیبات الیاف مختلف را همگام و همزمان با اصلاح و پیشرفت‌های …

آزمایش آهار، فن آهار دادن به نخ جهت بافندگی باعث پیشنهاد و عرضه مواد شیمیائی بسیاری شده تا مشی توسعه و تکامل الیاف یا ترکیبات الیاف مختلف را همگام و همزمان با اصلاح و پیشرفت‌های وسایل و ماشین‌آلات متناسب نمود. یک متخصص آهار بایستی خیلی هوشیار و گوش به زنگ در جهت تغییر و تبدیل مواد آهار از جنبه توسعه و پیشرفت انواع و اقسام مواد آهار باشد. چه‌بسا اتفاق خواهد افتاد که با عملیات جدید آهار می‌توان راندمان بافندگی را بالا برد یا قیمت تمام‌شده آهار را پائین آورد و یا هر دو.
● فرمول صحیح آهار
یک فرمول صحیح آهار توقف پارگی نخ آهار زده شده را در نظر نگرفته بلکه مطلب مورد توجه مرغوبیت و حالت جنس تکمیل شده می‌باشد. برای مثال نخ تاریکه جهت پارچه بلوجین یا دنیم Denim با یک فرمول صحیح آهار زده شود باید در حدود بین ۸ تا ۱۰% بوزنش اضافه گردد و با یک زیر دست زبر و خشن برای عملیات سنفورایزینگ Sanforiz آماده شود. در مقابل یک فرمول صحیح برای نخ تار پارچه پلی‌استر پنبه که در بافندگی ضربه خور زیاد خواهد داشت شاید یا مقدار ۶ تا ۸% بیشتر از حد متعارف جذب واقعی add-on و مواد افزودنی که قابل شستشوی سریع باشد آهار زده می‌شود تا پس از شستشو برای عملیات رنگرزی و رزین Resin آماده شود. روش‌های متعدد جدیدی جهت فرمول مناسب آهار از طرف منابع صلاحیت‌دار تعیین گردیده، شاید مشهورترین و مناسب‌ترین آنها فرمول آهار از طرف منابع صلاحیت‌دار تعیین گردیده، شاید مشهورترین و مناسب‌ترین آنها فرمول آهاری است که مطابق صفات ممیز خواسته شده تهیه شده باشد که این فرمول ترکیبی همان مشخصات موردنظر را پیش‌بینی می‌نماید.
۱) ماشین آهار بطری گلوله‌ای Ball WarpSizing ـ این نوع ماشین از قدیمی‌ترین ماشین‌های آهار است و به‌طوری که از نام آن استنباط می‌شود نخ به‌صورت گلوله داخل مخزن آهار شده و پس از گذاشتن از زیر و روی غلطک‌های راهنما از انتهاء مخزن آهار خارج و از بین غلطک‌های فشاردهنده که برای آهارهای سنگین، متوسط و سبک قابل تنظیم می‌باشد گذشته و از یک سری سیلندرهای خشک‌کن که به طریق افقی و یا عمودی قرار گرفته و به‌وسیله بخار گرم می‌شود عبور داده می‌شود. نخ پس از عبور از بین غلطک‌های راهنما به داخل مخزن و یا جعبه‌ای جمع‌آوری می‌گردد.
۲) ماشین آهار دو طرفه Dresser Sizer ـ این ماشین جدیدتر از نوع گلوله‌ای است و عملیات آهار و خشک کردن و پیچیدن چله بافندگی را یکجا انجام می‌دهد. ماشین از دو قسمت مشابه تشکیل شده، محل عملیات تهیه چله بافندگی در مرکز ماشین قرار گرفته و نیمی از نخ تار را از هر طرف ماشین راهنمائی می‌نمایند. نخ تار از چله‌هائی که در ماشین چله‌کشی تهیه و در محل پایه چله یا کریل قرار داده شده از دو طرف دستگاه باز و پس از عبور از دندانه‌های شانه سر درگیری داخل حمام آهاری که دارای ۲ یا ۳ غلطک راهنما می‌باشد می‌گردد.
۳) ماشین آهار به‌صورت کلاف HankSizing ـ ماشین آهار به‌صورت کلاف اغلب در مواردی مورد استفاده قرار می‌گرفت که بین کارخانجات ریسنده و بافنده فاصله زیادی وجود داشت به‌خصوص در مورد نخ‌های سفید یا رنگ‌شده، انواع و اقسام این نوع ماشین زیاد و اغلب به‌صورت دوطرفه یا دو حمام یا یک طرفه با یک حمام تعبیه و عملیات در این ماشین‌ها به طرق مختلف انجام می‌گرفت.
نخی که به‌وسیله ماشین آهار کلاف، زده شده باشد در ماشین دیگری کشیده می‌شود تا کلاف از هم باز و بعضی از قسمت‌های کلاف که به‌هم چسبیده جدا و محل تاب خورده را از هم باز نموده تا در موقع پیچیدن بوبین دچار اشکال نشود.