ضربان قلب ـ دستگاه تنظیم

اصل دستگاه محرک قلب بر پایه تأثیر الکتریکی روی خود قلب استوار است. از راه جا دادن الکترودهای نیرو گیرنده از یک منبع که در قلب قرار گرفته است. در یک قلب مبتلا به اختلال آهنگ و ناموزونی …

اصل دستگاه محرک قلب بر پایه تأثیر الکتریکی روی خود قلب استوار است. از راه جا دادن الکترودهای نیرو گیرنده از یک منبع که در قلب قرار گرفته است. در یک قلب مبتلا به اختلال آهنگ و ناموزونی آن، عضله قلب ضربان خود را از راه آهنگ خود تحریکات برقی منظم می‌کند.
دستگاه تنظیم قلب نتیجه یک رشته پژوهش‌های دور و دراز است که همین آنرا آغاز و در ۱۹۳۰ بکار برده است. نخستین قلب راه‌انداز شده برقی لاسی سیتولیک روی جانور عبارت بود از دستگاهی که با موتوری فنر که می‌باید در ۶ ساعت یک بار آن را کوک کنند. نمونه‌های قابل استفاده آن برای انسان از ۱۹۵۹ در استکهلم ساخته شد.
دریل لورانس فرانسوی نخستین دستگاه تنظیم قلب را با به‌کار بردن نیوری اتمی، حدود هزار بیمار را مجهز کرد و در بدن نیاز مندان جا داد. بعداً باتری ساخته شده از لیتیوم جانشین نیروی اتمی گردید.
با پیدا شدن دستگاه‌های تازهٔ چند نامه‌ای و دارای حافظه در ۱۹۸۰ وارد میدان شد.
محرک معمولی قلب یکی از دستگاه‌های پیچیده و مدرن است. دستگاهی که تحریک آن بهخواست بیمار خواهد بود. نخستین ترکیب مادی است که قابلجا دادن در بدن بوده و دارای هوش مصنوعی است.