صنعت Industry

کلمه صنعت به مجموعه فعالی‌های صنعتی گفته می‌شود برای نمونه، ما درباره صنعت آهن و فولاد، صنعت اتومبیل‌سازی، صنعت بافندگی و غیر آن سخن می‌گوئیم بنابراین صنعت شامل همه فعالیت‌هائی …

کلمه صنعت به مجموعه فعالی‌های صنعتی گفته می‌شود برای نمونه، ما درباره صنعت آهن و فولاد، صنعت اتومبیل‌سازی، صنعت بافندگی و غیر آن سخن می‌گوئیم بنابراین صنعت شامل همه فعالیت‌هائی که بای ما فرآورده‌هائی که می‌خواهیم و به آن نیاز داریم فراهم می‌کند گفته می‌شود: کشاورزی داد و ستد کالاهای صنعتی از جمله کارهای بانکی، تولیدات کارخانه‌ای، دادوستد، حمل و نقل، ارتباطات و مخابرات و ساختمان‌سازی را نیز در بر می‌گیرد.
صنعت، برای ما خوراکی که می‌خوریم و پوشاکی را که می‌پوشیم و خانه‌هائی که د آن زندگی می‌کنیم هرآنچه را که برای زندگی لازم است، صنعت مدرن برای ما فراهم می‌کند که از مهمترین آنها بهترین خوراک، پوشاک و سرپناه می‌باشد. با این‌حال صعت مدرن بیش از آنچه ذکر شد برای آدمی رفاه فراهم کرده و می‌کند. ازین میان سفر با هواپیما، کشتی‌های مدرن، ترن‌ها و اتومبیل و تلفن و تماشای تلویزیون و استفاده از کامپیوتر و اینترنت و... را می‌توان برشمرد. به‌هنگام بیماری این صنعت مدرن است که داروهای لازم را در دسترس ما می‌گذارد.
صنعت با قدرت جادوئی خود با بکار بستن دو عامل خیلی ساده برای ما خدمات بس ارزنده‌ای انجام می‌دهد:
۱) آدمی
۲) طبیعت، موفقیت صنعت مدرن در این است که بیش از هر زمانی بهره‌برداری بهتری از این‌دو عنصر و عامل بیش از گذشته به‌عمل می‌آورد. برای نمونه گارگر کارخانه بیش از سیصد برابر یک کارگر در حدود ۱۵۰ سال پیش تولید می‌کند.
یکی از مهمترین دلایل آن افزایش تولید و استفاده از منابع جدید انرژی است. چه در ۱۸۵۰ حدود ۶۷% نیروئی که کالاها را تولید می‌کرد به‌وسیله خود انسان یا به‌وسیله جانوران اهلیش صرف می‌شد. در حالی‌که امروزه حدود ۹۹% از نیروی به‌کار رفته در تولید کالاها از زغال‌سنگ، نفت، گاز یا آب می‌باشد.
منابع انواع گوناگون و تعداد و تنوع آنها به هزاران رشته و گونه و نوع متنوع بالغ می‌گردد. ایالات متحده آمریکا صنایع را به یازده دسته و گروه، دسته‌بندی کرده است. از طرفی صنایع را به دو گروه عمده تقسیم کرده‌اند:
۱) صنایع سبک مانند تولید کالاهای کم حجم و پر مصرف مانند ظرف‌های پلاستیکی، فلزی و غیره [صنایع سنگین ـ ۲]
● صنعت سنگین
کارگاه‌های سازنده توپ، لنگر کشتی، تندیس و اشیاء بزرگ مفرغی و ورق‌های برنجی یا سربی در برابر رشته‌های صنعتی دیگر آن زمان، از قبیل: شیشه‌گری، سرامیک‌سازی، شیمی صنعتی، شیمی غذائی و شیمی بافندگی و نیز صنایع که از محصولات فلزی استفاده می‌کردند مانند ریخته‌گری در ماسه آهنکاری، چلنگری، ساختن وسایل آشپزخانه و ابزارهای برنده، ساعت‌سازی و غیره تحت عنوان صنعت سنگین مشخص می‌شدند. این صنعت سنگین و نیز پشتوانه صنعتی بالنده‌ای که ضامن فعالیت آن است، حس می‌شود.
● صنایع شیمیائی
بسیار متنوع است، فرآورده‌های آن شامل انواع رنگ، مواد منفجره، داروهای ترکیبی، انواع پلاستیک، لاستیک مصنوعی، الیاف مصنوعی، انواع صابون، مواد پاک کنندهٔ چربی‌ها و برخی مواد شیمیائی سنگین است که به منزله مواد خام برای برخی صنایع هستند. پاره‌ای از این فرآورده‌ها نسبتاً تازه هستند مانند انواع پلاستیک و لاستیک مصنوعی، داروهای ترکیبی، مواد پاک کننده و الیاف مصنوعی.
مواد شیمیائی سنگین که یک دسته از مواد خام شیمیائی را تشکیل می‌دهند عبارتند از اسید سولفوریک کلورین و سودسوزآور.
اسید سولفوریک به مصرف صنایع متعددی می‌رسد که مصرف زیاد آن نشانهٔ فعالیت صنعتی هر کشوری است.