شیر تغلیظ شده

هرچند روند، برای تغلیظ شیر در ۱۸۳۵ در انگلستان اختراع شد، اما نخستین موفقیت و شیوه عملی آن در ایالات متحده آمریکا به‌وسیله گیل باردن Borden و (۱۸۷۴ ـ ۱۸۰۱) در ۱۸۵۶ اختراع شد. این اقدام …

هرچند روند، برای تغلیظ شیر در ۱۸۳۵ در انگلستان اختراع شد، اما نخستین موفقیت و شیوه عملی آن در ایالات متحده آمریکا به‌وسیله گیل باردن Borden و (۱۸۷۴ ـ ۱۸۰۱) در ۱۸۵۶ اختراع شد. این اقدام یک پیشرفت بزرگ بود، از زمانی‌که شیر تغلیظ شده بود تنها منبع شیر خالص، سالم در روزهای پیش از انجماد است. باردن در حدود ۶۰% از آب همه شر را با تبخیر خارج کرد به‌‌موجب یک قرارداد، یک شیر خالص تغلیظ شده از اواخر سال ۱۸۵۶ شروع به تولید شیر تغلیظ شده در قوطی نموده و مقداری شکر به شیر افزود که در حکم یک جلوگیری کننده از فساد شیر بود.
در آغاز خریداران از خرید شیر تغلیظ شده که برای مصرف به آن آب بیفزایند خودداری کردند. باردن شیر تغلیظ شده تولیدی خود را در جریان جنگ‌های داخلی آمریکا در حالی‌که به ارتش فروخت و اجازه کارخانه‌های دیگر شیر تغلیظ شده نامرغوب تولید کردند و بادن تصویر یک عقاب را که نشانه کیفیت مرغوب بودن شیر بود، روی بسته‌های شیرهای تولیدی خود چاپ کرد که علامت عقاب نشان نام گرفت و هنوز تاکنون باقی است. شیر تغلیظ شده، شیرین نشده برای نخستین بار به‌وسیله ج.ب. مین برگ که در ۱۸۸۴ در سویس روش خاصی را ابداع کرد که شیر را استریلزه می‌کرد.