شمشیر

شمشیر اسلحهٔ حمله ایرانی‌ها بود و ظاهراً نزد آنها یا مادها اکیناس Akinaces نامیده می‌شد و طبق تصاویر برجستهٔ تخت جمشید، کوتاه و راست و سرتیزه بوده است این اسلحه بیشتر برای حمله و …

شمشیر اسلحهٔ حمله ایرانی‌ها بود و ظاهراً نزد آنها یا مادها اکیناس Akinaces نامیده می‌شد و طبق تصاویر برجستهٔ تخت جمشید، کوتاه و راست و سرتیزه بوده است این اسلحه بیشتر برای حمله و فرو بردن متناسب بوده و نه برای بریدن. جلد آن چوبی بود و روی آن با فلز یا چرم پوشانیده شده بود. غلام شمشیر شهرزاگان و سرداران غالباً از طلا و با تصاویر برجسته مجالس جنگی و شکار، نگارین بود.
غلاف شمشیر از بالا باتسمه‌ای چرمی به کمربند طرف راست و از میان باتسمهٔ دیگر با آن آویخته می‌شده و این ظاهراً برای آن بود که شمشیر در جای معین مانده و در هنگام ضرورت در دسترس باشد.
سپر برگرفتند و شمشیر تیز
تو گفتی که آن روز بد رستخیز
چو برق درخشنده از تیره میخ
همی آتش افروخت از ترک و تیغ
نبد دست رسشان به خون ریختن
نشد سیر دلشان ز آویختن
(فردوسی)
● شمشیر
سلاح اصلی جنگجویان اعم از پیاده یا سواره نظام بود که برای دفاع شخصی، جنگ تن به تن و نبردهای انفرادی از آن استفاده می‌کردند. در واقع میان همه اسلحه‌ها شمشیر از همه با ارزش‌تر بوده در عربستان شمشیرهای درازی به‌صورت هلالی می‌ساختند.معمول‌ترین نوع شمشیر مورد استفاده در مناطق مرکزی شکل شمشیرها متفاوت بود.
شمشیرهای هندی در خاورمیانه معروف بود با این‌حال در منطقه عربستان شمشیرهای خوب و کارآمدی ساخته می‌شد. شمشیر نسبت به نیزه گران‌تر بود و سپاهیان قادر به داشتن آن نبودند
● شمشیرهای شمشیربازی
آورده‌اند که شمشیر بازی در آغاز قرن چهاردهم میلادی در اروپا آغاز گشت.
۱) فلوره
شمشیری است بوزن ۵۰۰ گرم به‌طول ۱۱۰ سانتیمتر شامل، دسته، کارد و تیغه
تیغه شمشیر فلوره از جنس فولاد و آلیاژی است که خاصیت فنری دارد. در نوک تیغه شمشیر فلوره تکمه‌ای قرار دارد که هرگاه بازیکن بتواند فشاری معادل ۵۰۰ گرم نیرو به بدن حریف وارد کند، این ضربه روی دستگاه مخصوص ضبط می‌شود.
۲) اپه
شمشیر اپه به‌طول ۱۱۰ سانتی‌متر، ۷۷۰ گرم وزن دارد و کلفتی تیغه‌اش بیشتر از تیغه فلوره است. ضمن آنکه مقطعی مثلث شکل دارد درین رشته هم مانند فلوره، ضربه‌ها به‌وسیله دستگاه الکتریکی ضبط می‌شود اما باید ۷۵۰ گرم نیرو بر نوک شمشیر وارد شود تا دستگاه آن‌را ضبط کند.
۳) سایز
این شمشیر ۵۰۰ گرم وزن و ۱۰۵ سانتیمتر طول و تیغه‌ای به‌طول ۸۸ سانتی‌متر دارد. در سال‌های اخیر سابر به‌صورت الکتریکی نیز درآمده است.
۴) کندو
نوعی شمشیر با خیزران در ژاپن رواج و سابقه‌ای چند هزار ساله دارد (تاریخچه و مقررات ورزش‌ها ـ هوشنگ فتحی).