آشنایی با جی فورستر، مرد حافظه ساز

جی فورستر در سال ۱۹۱۸ در نبراسکا متولد شد. علاقه مندی وی به الکترونیک , به زودی خود را نشان داد و وی زمانی که دانش آموز دبیرستان بود , دستگاه کوچکی را با یک سیستم برقی ۱۲ ولتی ساخت …

جی فورستر در سال ۱۹۱۸ در نبراسکا متولد شد.
علاقه مندی وی به الکترونیک , به زودی خود را نشان داد و وی زمانی که دانش آموز دبیرستان بود , دستگاه کوچکی را با یک سیستم برقی ۱۲ ولتی ساخت که نوعی بادسنج بود.
وی سپس به دانشگاه نبراسکا رفت و پس از فارغ التحصیلی , در سال ۱۹۲۹ به عنوان دستیار تحقیقات در آزمایشگاه ولتاژ بالای دانشگاه MIT مشغول به کار گردید.
فعالیت در این آزمایشگاه باعث شد که وی با سیستم های الکترونیکی پیشرفته ای که برای رادارها استفاده می شدند , آشنا شود و دانش خود را در این زمینه افزایش دهد.
در سال ۱۹۴۴ , فورستر تصمیم گرفت که کار تحقیقاتی را رها کند و به کسب وکار روی بیاورد , اما مدیر آزمایشگاه که با روحیه وی آشنا بود , می دانست که فورستر در آن زمینه موفق نخواهد شد و به دنبال راهی بود تا وی را از تصمیمی که گرفته بود منصرف سازد.
در نتیجه انجام پروژه ای را به وی پیشنهاد کرد.
پروژه ای برای نیروی دریایی که می خواست کامپیوتری داشته باشد تا بتواند با استفاده از آن طراحی قایق های جدید را انجام دهد.
(همان گونه که می دانید اغلب پروژه های توسعه کامپیوترها در خلال جنگ جهانی دوم و به سفارش ارتش آمریکا صورت گرفتند). فورستر پس از آن که توانست کامپیوتر ENIAC را ببیند , طرح اولیه نیروی دریایی را تغییر داد و به جای یک کامپیوتر آنالوگ , ساخت یک کامپیوتر دیجیتال را در دستور کار قرار داد و به این ترتیب پروژه Whirlwind به وجود آمد.
وی برای آن که سیستم خود را به خوبی بسازد , روی سیستم حافظه آن بسیار کار کرد و توانست نوعی از حافظه با هسته مغناطیسی را طراحی کند و در سیستم خود به کار بگیرد.
وی سپس این حافظه را در سال ۱۹۴۹ مجددا طراحی نمود و آن را بهبود بخشید.
در حدود سال های ۱۹۴۹ , نیروی دریایی علاقه خود را به پروژه Whirlwind از دست دد.
اماه چند ماه بعد , پس از آنکه اتحاد شوروی توانست نخستین بمب اتمی خود را آزمایش کند , بار دیگر , ارتش توجه خود را به پژوهش ها معطوف نمود.
ارتش معتقد بود که کامپیوترها می توانند از جمله وسایل اساسی دفاع نظامی محسوب شوند و لذا بار دیگر Whirlwind با حمایت نیروی هوایی زنده شد.
فورستر نیز کار روی پروژه را از سر گرفت و سیستم SAGE یا Semi-Automatic Ground Environment را طراحی کرد و سیستم حافظه خود را در آن به کار گرفت. این پروژه در سال ۱۹۵۶ تکمیل شد و از سال ۱۹۵۸ تا اواخر دهه هشتاد میلادی به عنوان سیستم دفاع هوایی در ارتش به کار گرفته شد.
Whirlwind را می توان اولین کامپیوتر پرسرعت و بلادرنگ قابل اطمینان دانست. هرچند که کامپیوترهای دیگری قبل از آن ساخته شده بودند اما همگی یا بسیار کند یا غیرقابل اطمینان بودند.
فورستر سپس حدود ۴۰ سال را به سرپرستی بخش مدیریت دانشگاه MIT گذراند.
بعد از آن به پیشنهاد یکی از دوستانش به عضویت هیئت مدیره شرکت جنرال الکتریک در آمد.
مشکلی که جنرال الکتریک در آن زمان با آن روبرو بود , بازدهی کم کارکنان با وجود کارکرد زیاد آنها بود.
زیرا کار به طور سه یا چهار شیفتی انجام می شد اما آن گونه که باید , بازده کارها بالا نبود.
وی برای این کار شروع به مدل سازی برای فعالیت شرکت نمود و سیستمی به نام (سیستم های دینامیک) یا پویا را مدل سازی کرد.
این سیستم برخلاف قبل , ارتباطی با مفاهیم فیزیکی نداشت و اجزای آن را مواردی چون مدیریت , رهبری و نحوه گردش اطلاعات در سازمان تشکیل می دادند.
در حقیقت معروفیت فورستر به غیر از ابداع حافظه های RAM , به دلیل تعریف سیستم های پویا نیز می باشد.
فورستر در زمینه تالیف کتاب نیز نسبتا پرکار بود.
اولین کتاب خود را در سال ۱۹۶۱ به نام دینامیک صنعتی به چاپ رساند.
سپس کتاب های مفاهیم سیستم ها (۱۹۶۸) , دینامیک Urban (۱۹۶۹) , دینامیک های جهانی (۱۹۷۳) , مجموعه مقالات (۱۹۷۵) , منابع اطلاعاتی برای مدل سازی اقتصاد ملی (۱۹۸۰) , مدل در مقابل یک پروسه مدل سازی (۱۹۸۵) , حقایق چهارده گانه (۱۹۸۷) , مدل های غیر خطی سیستم های اجتماعی (۱۹۸۷) , مقدمات دینامیک سیستم ها (۱۹۸۹) , مدل ملی دینامیک سیستم (۱۹۸۹) , و دینامیک سیستم و درس هایی از تجربه ۳۵ سال (۱۹۹۳) را به رشته تحریر در آورد.
پروفسور فورستر هم چنان دیدگاه مهندسی سیستم های خود را روی سیستم های اجتماعی پیاده سازی می کند و مشغول تئوری پردازی های جدید است و اکنون به طور خاص در مورد سیاست های سازمانی مطالعه می کند.
وی از شبیه سازی کامپیوتری در تحلیل سیستم های اجتماعی کمک می گیرد.