سینه‌بند Brassiere

شیوه‌های حفظ و نگهداری پستان را از روزگار باستان می‌شناختند. زنان یونان باستان باندهای پستان‌بند می‌پوشیدند ظاهراً مقصود پهن کردن یا به‌حداقل رسادن بالا تنه بود. در یک موزائیک …

شیوه‌های حفظ و نگهداری پستان را از روزگار باستان می‌شناختند. زنان یونان باستان باندهای پستان‌بند می‌پوشیدند ظاهراً مقصود پهن کردن یا به‌حداقل رسادن بالا تنه بود. در یک موزائیک رومی قرن چهارم در سیسیل نقش زن قهرمانی را نشان می‌دهد. شلوار بیکی نی و یک BRA پوشیده در روزگار جدید، پستان‌بند و سینه‌بند در ۱۹۰۲ در انگلستان تبلیغ شد.در ۱۹۰۷ در مجله واگ Vogue سینه‌بندی به تصویر کشیده شده یک مهاجر آلمانی به آمریکا به‌نام تی‌تزلینگ مدعی اختراع پستان‌بند در ۱۹۱۲ شده اما این طراحی ابداع و عرضه نشد.
نخستین کسی که طرح و ساخت پستان‌بند (کرست) آمریکائی را ابداع کرد خانمی به نام ماری‌فیلیپس جاکوب بود. و جاکوب پوشاک اختراعی خود را پنهانی به دوستانش (زنان) نشان می‌داد و آنان می‌خواستند که از آن برای آنها نمونه‌هائی فراهم کند. در ۱۹۱۴ پس از اینکه چندین صد پستان بند مخصوص تولید کرد ازین کار دست کشید و کار ابداعی خود را به کمپانی برادران وارنر کورست به‌مبلغ ۱۵۰۰۰ دلار فروخت کمپانی برادران وارنر کورست جاکوب را پس از تولید انبوه به‌مبلغ ۱۵ تا ۲۰ میلیون دلار طی چند دهه بدست آوردند. این کمپانی کرستی در دهه ۱۹۳۰ عرضه کرد. در دهه ۱۹۵۰ تولید و طرح این پوشاک تکامل یافت که به آن زیر پیراهنی دختر نام دادند در دهه ۱۹۹۰ در شکل پستان‌بند و کورست تغییراتی داده شد و این دگرگونی‌ها، در فروش بیشتر آن مؤثر افتاد.