سیستوگرافی Cystography

پس از فرستادن سود و تزریق ماده حاجب به مثانه از طریق آن سیستوگرافی انجام می‌گیرد. این روش زمانی سودمند واقع می‌گردد که تشخیص تومورهای مثانه از طریق اوروگرافی داخل وریدی میسر …

پس از فرستادن سود و تزریق ماده حاجب به مثانه از طریق آن سیستوگرافی انجام می‌گیرد. این روش زمانی سودمند واقع می‌گردد که تشخیص تومورهای مثانه از طریق اوروگرافی داخل وریدی میسر نگردد. این روش به تنهائی یا همراه با آرتریوگرافی جهت نشان دادن اندازهٔ تومورها و مشخص ساختن تغییر شکل جدار مثانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. قابل ذکر استاز CT و اولتراسون نیز جهت نشان دادن تومورهای داخل مثانه استفاده میظشود.
● سیستو اوتروگرافی Cystourethrography
برای بررسی انسداد گردن مثانه در مردان، اشکال مختلف ناراحتی‌هائی که پس از زایمان در زنان دیده می‌شود و بررسی سایر اختلالات در رابطه با کنترل ادرار از این شیوه استفاده می‌شود.
در سیستو اوتروگرافی مثانه از طریق سوندی که بعداً برداشته می‌شود از مادهٔ حاجب پر می‌شود. سپس خروج ادرار با فلورسکپی مورد بررسی قرار می‌گیرد و در حال ادرار کردن کلیشه‌های رادیوگرافی از گردن مثانه و میزراه تهیه می‌گردد. در سیستو اورتروگرافی از دستگاه تقویت کننده تصویر نیز استفاده می‌شود که به‌وسیله آن می‌توان کلیشه‌های سینه رادیوگرافی در حال ادرار کردن را تهیه نمود.