کوشک احمدشاهی

کوشک احمدشاهی در اواخر دوره قاجار به عنوان خوابگاه ییلاقی احمدشاه در میان باغ نیاوران با مساحت ۸۰۰ متر و در دو طبقه ساخته شد. ورودی بنا در ضلع جنوب غربی ساختمان قرار دارد که …

کوشک احمدشاهی در اواخر دوره قاجار به عنوان خوابگاه ییلاقی احمدشاه در میان باغ نیاوران با مساحت ۸۰۰ متر و در دو طبقه ساخته شد.
ورودی بنا در ضلع جنوب غربی ساختمان قرار دارد که با چندین پله و از کنار حوض کاشی کاری شده به کوشک منتهی می شود.
از ویژگی های این بنا تزئینات و نمای آجری بکار رفته در سرتاسر نمای بیرونی ساختمان آن است.
کوشک احمدشاهی در زمان پهلوی دوم بازسازی و مرمت و مبلمان داخلی آن عوض شد تا به عنوان محل کار و سکونت رضا پهلوی مورد استفاده قرار بگیرد.
طبقه همکف این ساختمان از یک هال تشکیل شده که حوضی از مرمر در مرکز آن قرار دارد و شش اتاق و دو راهرو نیز در اطراف آن واقع شده است.
در این فضا اشیائی از جنس نقره، برنز، عاج، چوب، هدایای رؤسای کشورهای مختلف، مدال ها و نشان ها و تابلوهای نقاشی به نمایش درآمده است.
تعدادی فسیل گیاهی و حیوانی، اشیا و قطعاتی از سنگ های معدنی تزئینی و قطعه سنگی از کره ماه که از سوی نیکسون، رئیس جمهور اسبق امریکا به رضا پهلوی هدیه داده شده بود در ویترینی در این سالن نگهداری می شود.
طبقه دوم این ساختمان نیز از یک سالن مرکزی و ایوان سرتاسری چهار طرفه تشکیل شده است.
از سالن مرکزی این طبقه به عنوان اتاق موسیقی استفاده می شد که در چهار طرف آن قفسه های چوبی ویترین دار نصب شده است.
این ایوان از ۲۶ ستون مدور با نمای گچی و شش ستون با مقطع مربع قطور با نمای آجری تشکیل شده است.
بعد از انقلاب این بنا تحت حفاظت و مرمت قرار گرفت و بخش پائین دیواره های آن تعمیر شد و در اردیبهشت سال ۱۳۷۹ و همزمان با هفته میراث فرهنگی گشایش یافت.
این عمارت بعد از یک دوره تعمیرات تأسیساتی دیگر در سال ۱۳۸۴ بطور رسمی بازگشایی شد.

سمیرا محبعلی