زیراکس

در سال ۱۹۴۶ تصویربرداری زیراکس به‌وسیلهٔ سی.‌کارلسون، اختراع گشت. ● زیراکس روش خشک نگاری یا زیراکس را در حدود سال ۱۹۳۰ کارلسون آمریکائی ابداع کرد. او از یک نیمه هادی نور رسانا …

در سال ۱۹۴۶ تصویربرداری زیراکس به‌وسیلهٔ سی.‌کارلسون، اختراع گشت.
● زیراکس
روش خشک نگاری یا زیراکس را در حدود سال ۱۹۳۰ کارلسون آمریکائی ابداع کرد. او از یک نیمه هادی نور رسانا (ماده‌ای که در مجاورت نور خاصیت هدایت الکتریسته دارد ولی در تاریکی عایق اوست) استفاده کرد. این ماده به‌صورت لایه‌هائی بر روی یک صفحه هادی قرار داده شد به نیمه هادی در تاریکی بار الکتریکی ساکن دادند و سپس طرحی را بر روی آن تاباندند. به این ترتیب، بارالکتریکی نقاط روشن محو شد، اما نقاط تیره بار الکتریکی خود را حفظ کردند، که پس از تماس پودر مناسب (پودر کلوفان) با صفحه، طرح آن قابل رؤیت شد.
در کاربرد امروزی این اصل، ماده‌ای رنگی، طرح شکل گرفته بر روی یک نیمه هادی را که دارای بار الکتریکی است می‌پوشاند. نیمه هادی‌هائی که اکنون مورد استفاده قرار می‌گیرند، غالباً پوششی از سلنیوم ـ آرسنیک یا سلنیوم ـ تلوریم دارند آنچه به نام روش گام به گام ظهور معروف است، موارد استفاده بسیار گسترده‌ای در روش تکثیر زیراکس جدید بدست آورده است. درین روش، یک پودر مصنوعی بسیار نرم (به نام تونر) که خصوصیات الکتریکی ـ اصطکاکی ویژه‌ای دارد، با ساچمه‌های فولادی و کوارتزی که پوشش پلاستیکی مخصوص دارند مخلوط می‌شود به محض اینکه مخلوط به حرکت در می‌آید، ساچمه‌ها و پودر مصنوعی در یکدیگر بار الکتریکی القا می‌کنند، بار الکتریکی که پودر مصنوعی بدست می‌آورد، مخالف بار الکتریکی نیمه هادی است. اگر مخلوطی ازین نوع بر روی صفحهٔ پوشش‌دار به حرکت درآید، ذراتی که قبلاً به ساچمه‌ها چسبیده‌اند از آنها جدا می‌شوند و به قسمت‌هائی از صفحه که بار بیشتری دارند می‌چسبند، به این ترتیب، پودر مزبور، طرح بارهای الکتریکی را بر روی صفحه مرئی می‌سازد. پس از ظهور، که تنها چند ثانیه طول می‌کشد، یک تصویر پودری کامل بر روی صفحه باقی می‌ماند، در مرحله بعد این تصویر نیز از طریق نیروهای الکتروستاتیکی به روی کاغذ منتقل می‌شود. کاغذ روی صفحه قرار می‌گیرد و از پشت بار الکتریکی پیدا می‌کند. این عمل باعث می‌شود که ذرات پودر به کاغذ بچسبند، برای ثبوت تصویر، از حرارت استفاده می‌شود، حرارت باعث می‌شود که ذرات پودر ترموپلاستیک ذوب شوند و برای همیشه روی کاغذ بمانند.