زوبین

در روزگار پارینه سنگی پیشین به‌طور قطع بازوبین شکار می‌کردند و در اواخر دوره ماگدالنی نوعی جنگ افزار چند پیکانه به‌کار می‌بردند که نام هارپون به آن داده شده است و از آن در …

در روزگار پارینه سنگی پیشین به‌طور قطع بازوبین شکار می‌کردند و در اواخر دوره ماگدالنی نوعی جنگ افزار چند پیکانه به‌کار می‌بردند که نام هارپون به آن داده شده است و از آن در ماهیگیری استفاده می‌کردند.
زوبین‌ها معمولاً سبک بودند با سر استخوانی یا از شاخ گوزن شمالی، کهن‌ترین آنها استوانه‌ای یا برگ مانند دوره‌های شاتلپرونی، اورینیاکی، گراوتی بودند. در دوره سولوتره‌ای بعضی از پیکان‌های استخوانی جای خود را به پیکان‌های چخماقی بسیار ظریف دادند که به شکل (برگ غان) یا (برگ قطبی) بودند. اما باز در آغاز دوره ماگدالنی ردیف‌هایی از زوبین‌های شاخ گوزن شمالی رواج می‌یابد (گرچه عملاً در دورهٔ سولوتره‌ای همیشه وجود داشته است). و شکل آن به استوانه‌ای بودن، درازتر و باریک‌تر شدن گرایش داشت و غالباً یک یا دو شیار طویل و عمیق در آن دیده می‌شود که می‌گویند در آنها سم می‌ریخته‌اند. به تازگی زوبینی از این نوع یافته‌آند که شیار آن با تکه‌های ظریفی از سنگ چخماق پر شده بود. این سنگریزه‌ەا که محتملاً به کمک چسبی در جای خود نگه داشته می‌شدند تشکیل تیغه بسیار ظریف اراه مانند را می‌دادند.
زوبین افکنی عصر گوزن شمالی مسائل جالبی را مطرح می‌سازد می‌دانیم که قطر زوبین حدود ۱۵ میلی‌متر بود، از این رو سرعت آنها باید زیاد باشد تا سبکی آنها جبران شود.
زوبین‌افکن‌هایی از شاخ گوزن شمالی از دوره ماگدالنی بدست آمده است.
اقوام دورهٔ گلموسی زوبین‌های طویلی از شاخ گوزن ساخته بودند که یک طرف آنها خاردار بود و شکل جالبی داشت. نوع معمولی آن به‌عنوان پیکان زوبین یا هارپون احتمالاً زیاد به کار می‌رفت.
● زوبین پران
آلت ساده‌ای بود مرکب از یک قطعه چوب صاف که در انتهایش سیخک یا قلاب روبدرون برگشته‌ای تعبیه شده بود. و یک زوبین که در انتهای کلفتش فرورفتگی کوچکی تعبیه شده بود و به قلاب انتهای زوبین پران بند و جفت می‌شد. در هنگام استعمال آن، حرکت چوبهٔ زوبین پران چون اهرمی بر فشار اولیهٔ بازوی شخص زوبین انداز می‌افزود و برد زوبین را تقریباً دو برابر می‌ساخت. این سلاح از تیر و کمان کهن‌تر و مربوط به دوره پارینه سنگی بوده که در آن روزگاران نیاکان سرخپوستان آمریکا، بومیان استرالیا بکار می‌بردند. با اینکه تیر و کمان در بیشتر جاها. جای زوبین پران را گرفت با این حال زوبین پران دارای پاره‌ای امتیازات بود که تیر و کمان نداشت. زوبین سنگینی که به‌وسیله دستگاه زوبین پران پرتاب می‌شود در فواصل کوتاه خاصیت سوراخ کننده و ضربت زنندهٔ بیشتری دارد که انواع تیرها به کلی فاقد آنند به‌طوری که به جوشن دشمنان نفوذ می‌کرد ـ حتی هنگامی که مهاجمان اسپانیایی بر مکزیک دست یافتند زوبین پران سینه‌بند آهنین آنان را سوراخ می‌کرد.