زنجیر

ساخت زنجیرهای ظریف فولادی و دکمه از نخستین روش‌های تولید سری در حدود نیمه سده هجدهم بود. برا ساختن زنجیرهای فولادی، هر قسمت زنجیر سنبه کاری می‌شد. اما اگر سنبه‌ای که برای این …

ساخت زنجیرهای ظریف فولادی و دکمه از نخستین روش‌های تولید سری در حدود نیمه سده هجدهم بود. برا ساختن زنجیرهای فولادی، هر قسمت زنجیر سنبه کاری می‌شد. اما اگر سنبه‌ای که برای این کار مورد استفاده قرار می‌گرفت دارای کنده کاری بود، مانند سنبهٔ ضرب سکه، این کار خیلی گران تمام می‌شد.
فولادی که از آن تهیهٔ زنجیر استفاده می‌شد. با گذرانیدن میان دو غلتک صاف می‌گردید آنگاه طرح روی سنبه بر آن مهر می‌شد. بعد از این کار آنرا به کارگر دیگری رد می‌کردند تا با پرس شاهنگی کم و بیش قوی مخصوص این کار، سکه را یکی‌یکی از ورق جدا سازد.
سوراخ‌های موجود در طرح اولیه، هر یک مطابق شکل خود یا منگنه ایجاد می‌شد. سپس قسمت بیرونی هر سکه را، برای از میان بردن تیزی‌ها، سوهان می‌زدند. سرانجام همه این قطعات کوچک یکجا آبداده می‌شد تنها کاری که می‌ماند پرداخت آنها بود.
پرداخت نخست با دستگاه فرچه، با رون و سنباده برای لبه‌های گرد انجام می‌گرفت.
چرخ‌های سنباده به‌وسیله جریان آب می‌گردیدند. در هر کارگاهی شش تا هفت چرخ سنباده بود که آنها را به‌طور دایره‌ای گذاشته بودند.