تکنولوژی آموزشی چیست ؟

واژه تکنولوژی از کلمه تکنولوژیا گرفته شده است و معنای آن در یونان باستان انجام دادن یک هنر یا حرفه بوده است بخش اول این کلمه (techne) تلفیقی از معنای یک هنر و یک تکنیک مشتمل بر دانش مربوط …

واژه تکنولوژی از کلمه تکنولوژیا گرفته شده است و معنای آن در یونان باستان انجام دادن یک هنر یا حرفه بوده است بخش اول این کلمه (techne) تلفیقی از معنای یک هنر و یک تکنیک مشتمل بر دانش مربوط به اصول و توانایی دست یابی به نتایج مورد نظر است.
به عبارت دیگر تکنیک به معنای مهارت های عملی شامل دانستن و انجام دادن است. کلمه logos نیز به معنای استدلا ل، تبیین، اصل و ارائه دلیل است بنابراین تکنولوژی به معنای به کارگیری مستدل یا منطقی دانش خواهد بود (فردانش ۱۳۷۸) به عبارتی به تبدیل دانش از مرحله پدیده ها یا تبدیل کشف روابط جدید میان پدیده ها تکنولوژی گفته می شود که در آن از نتایج و یافته های علمی استفاده می شود به طور کلی آنچه از لغتنامه لا تین و بستر در تعریف واژه تکنولوژی برمی آید می توان آن را «کاربرد دانش برای مقاصد علمی» نام نهاد.
به طور کلی سه رخداد مهم در بین سالهای ۱۹۵۰ تا ۱۹۶۰ باعث تحول عظیمی در رشته تکنولوژی آموزشی شد.
۱) ارائه الگوها و نظریات جدید از سوی صاحب نظران علوم ارتباطات
۲) پیدایش نگرش سیستمی در زمینه تعلیم و تربیت و... تکنولوژی آموزشی بعد نرم افزاری
۳) تکامل تئوری های روانشناسی شناختی و رفتاری در زمینه یادگیری... تکنولوژی آموزی بعد سوم اینترنت به عنوان تکنولوژی نوین.
چون تکنولوژی اینترنت، یادگیری الکترونیکی جهانی را امکان پذیر ساخته است بسیار حائز اهمیت است اگرچه اینترنت پدیده ای است که در سال های اخیر گسترش یافته است اما سرآغاز شکل گیری آن را باید پس از سال ۱۹۶۰ دانست که اساسا به وسیله «آرپانت» توسط دپارتمان وزارت دفاع ایالا ت متحده آمریکا به منظور ایجاد ارتباط و تلفیق با دانشگاهها و تسهیلا ت تحقیقاتی شکل گرفته است.
با این حال رشته قابل ملا حظه آن از سال ۱۹۹۰ آغاز شده و تاکنون روز به روز بر روند گسترش آن افزوده شده است تا آنجا که امروزه اینترنت به عنوان تکنولوژی ارتباط شبکه ای و اطلا عاتی در جهان مطرح است و باعث شده است تا فراگیران در معرض حجم گسترده ای از اطلا عات قرار گیرند.

نویسنده : نادره محمدی کوچه باغ