روی Zn

عنصری است با عدد اتمی ۳۰ در گروه II B و دوره چهارم جدول تناوبی جا دارد. جرم اتمی ۳۷/۶۵ ظرفیت ۲ دارای پنج ایزوتوپ پایدار است. روی توسط پاراسلسوس در سال ۱۵۳۰ میلادی کشف شد. نام آن از کلمه …

عنصری است با عدد اتمی ۳۰ در گروه II B و دوره چهارم جدول تناوبی جا دارد. جرم اتمی ۳۷/۶۵ ظرفیت ۲ دارای پنج ایزوتوپ پایدار است.
روی توسط پاراسلسوس در سال ۱۵۳۰ میلادی کشف شد. نام آن از کلمه آلمانی Zink، نام یکی از سنگ‌ معدن‌های روی گرفته شده است. آندره مارگراف (Marggraf,A.S) آن را در سال ۱۷۴۶ میلادی به‌طور خالص تهیه کرد و از این‌رو، او را کاشف روی می‌دانند به این ترتیب تا پایان قرون وسطی، تعداد عنصرهای واقعی کشف شده به ۱۳ رسیده بود.
فلزی است متبلور به رنگ سفید مایل به آبی با وزن مخصوص ۱۳/۷، نقطه ذوب ۵/۴۱۹ درجه و نقطه جوش ۹۰۷c درجه فلز خالص تجاری، دارای استحکام کششی درجات ریخته حدود ۶ کیلوگرم بر میلی‌متر مربع با درازش ۱ درصد، و فلز نوردی، دارای استحکام کششی ۱۷ کیلوگرم بر میلی‌متر مربع با درازش ۳۵ درصد است. ولی مقادیر جزئی عناصر آلیاژی فلز را سخت و محکم می‌کند، و به ندرت به تنهائی به کار برده می‌شود.
روی برای گالوانیزه کاری (رویینه کاری) و آب کاری برای ساختن برنج، مفرغ و شبه ورشو. برای باتری‌های الکتریکی، برای ریخته‌گری تحت فشار، و ورق‌های آلیاژی جهت درزگیرها، آبروها، و قطعات منگنه‌کاری و شکل‌دهی شده به کار برده می‌شود. این فلز از قلع سخت‌تر، و صحنهٔ آب‌کاری شده‌اش دارای سختی حدود ۴۵ و یکروز است. روی در بسیاری از مواد شیمیائی نیز به کار برده می‌شود.
● روی
معادن روی و مراکز ذوب کنندهٔ سنگ روی در آمریکا و اروپا قرار دارند. به‌طوری که سه‌چهارم تولید روی محصول این کشورهاست. ذوب فلز روی رد کارخانه‌هائی که در نزدیکی معادن روی قرار دارد صورت می‌گیرد.
آهن گالوانیزه یعنی پوشیده شده از ورقه روی در برابر زنگ زدگی و پوسیدن بسیار مقاوم در برابر هواست. در ۱۹۴۹ در حدود نیمی از کلیه روی تولید شده در آمریکا به مصرف گالوانیزه شدن آهن به مصرف رسید.
● روی سبز Zincgreen عنصری از گروه مواد رنگی سبز درخشان که شامل مخلوط‌هائی از آبی پروس و روی زرد است. در برابر نور پایدارند لیکن در مقابل قلیا و آب ناپایدارند. برای رنگرزی دیوارهای صاف و کارهای داخلی به کار می‌رود.