دیسک‌های لیزری (CD - Rom)

با توجه به نیاز روزافزون کامپیوتر در تمام امور خصوصاً اطلاع‌رسانی نیاز به استفاده و ذخیره اطلاعات وسیع در حجم کم همیشه مورد نظر مهندسین این رشته بوده و هست. تکنولوژی سخت افزاری …

با توجه به نیاز روزافزون کامپیوتر در تمام امور خصوصاً اطلاع‌رسانی نیاز به استفاده و ذخیره اطلاعات وسیع در حجم کم همیشه مورد نظر مهندسین این رشته بوده و هست.
تکنولوژی سخت افزاری در سال‌هیا اخیر موفق به ساخت دیسک‌هائی با قدرت ذخیره‌سازی حجم انبوهی از داده‌ها در محیطی به اندازه دیسک‌های ۴/۵۱ اینچی شده است. با پدید آمدن این دیسک‌ها، دیکر کتاب‌های چندین و چند جلدی که علاوه بر اشغال فضای زیادی از کتابخانه‌ها، امکان یافتن مطلبی را مستلزم صرف وقت زیادی می‌نمود، با صرف تنها چند ثانیه رفع نموده است.
با کمک لیزر، به‌جای مغناطیس در امر ذخیره سازی اطلاعات، از این پس کاربران کامپیوتر قادر خواهند بود با حجم بالایی از داده‌ها در فضایی بسیار اندک روبرو شوند، استفاده از این نوع تکنولوژی، این مزیت را داراست. زیرا فضای لازم برای ذخیره کردن یک بیت (bit) خیلی کمتر می‌شود. در نیمه دوم دهه ۸۰ ـ ۷۰ پژوهش‌هایی به‌منظور ایجاد این‌گونه دیسک‌ەا آغاز شد و به‌نظر می‌رسد اولین دیسک از این نوع در سال ۱۹۷۹ ساخته شد. Compact Disk Read Only از چگالی یا Memory بسیار بالایی برخوردار است، تقریباً ۲۰۰ برابر فلاپی دیسک‌ها.
ظرفیت این دیسک‌ها از ۵۰۰ تا ۶۵۰ مگا بایت می‌باشد. دیسک‌های CD _ ROM از نوع فقط خواندنی، می‌باشند که عمدتاً برای ذخیره‌سازی اطلاعات که به‌عنوان مرجع آنها استفاده می‌شود، بهره‌برداری می‌گردد. ابعاد این نوع دیسک‌ها بسیار کوچک است، قطر ۱۲ سانتی‌تر و ضخامت ۲/۱ میلیمتر.
سرعت انتقال (۱) ۱۵۰ کیلو بایت در ثانیه و زمان دستیابی (۲) بین ۲۰۰ تا ۳۴۵ میلی ثانیه با توجه به انواع مختلف درایوهای این نوع دیسک‌ها متغیر است. که با این زمان دستیابی به اطلاعات، سرعتی مابین دیسک‌های سخت و نرم را داراست. به‌‌دلیل تنها خواندنی بودن این دیسک‌ها، امکان آلوده شدن به ویروس از بین رفته است، البته ناگفته نماند که عمر مفید این نوع وسایل چندین برابر دیسک‌های دیگر است.
از مطالبی که بر روی دیسک‌های نوری می‌توان اشاره کرد، از قبیل عناوین مختلفی از جمله پزشکی، بیولوژی، میکروبیولوژی، مهندسی صنایع و مکانیک، مدیریت، علوم، نظامی، کشاورزی، انواع دائرهٔ‌المعارف‌ها، فرهنگ لغت و همین‌طور کتب مرجع دیگر را می‌توان نام برد.
● دیسک گردان‌ها و درایوها CD - Rom
دو نوع دیسک‌گردان عبارتست از دیسک‌گردان سخت Harddiskdrives که غیر قابل انتقال و سریع می‌باشند و مقدار قابل ملاحظه‌ای از اطلاعات را نگه می‌دارند، و دیسک گردان‌های فلاپی Floppydiskdrives که کندتر از دیسک گردان‌های سخت هستند و اطلاعات زیادی را نگه می‌دارند، اما می‌توانید از دیسک‌های قابل انتقال در دیسک گردان‌های فلاپی استفاده نمائید تا داده‌ها را میان دو یا چند کامپیوتر انتقال دهید و به اشتراک بگذارید.
دیسک گردان‌ها حافظه بلند مدت را فراهم می‌کنند. وقتی کامپیوتر خود را خاموش کنید، داده‌های دیسک‌ها روی دیسک‌ها باقی می‌مانند. مانند یک نوار ضبط صوت، تنها وقتی که فرمان‌های حذف داده را صادر نمائید، داده‌ها از روی دیسک گردان از میان می‌روند. داده‌های دیسک را اغلب حافظه غیر فرار می‌گویند. وقتی کامپیوتر خود را خاموش کنید محتویات RAM از میان می‌رود.
دیسک‌ها و RAM در ارتباط با یکدیگر کاری می‌کنند. وقتی می‌خواهید برنامه‌ای مانند یک واژه را اجرا کنید به کامپیوتر دستور می‌دهید تا آن برنامه‌ها از دیسک گردان حافظه RAM را بارگذاری کند. وقتی آن برنامه در RAM بارگذاری شد سپس CPU می‌تواند دستورهای درون آن برنامه را اجرا کند.
یک درایو CD-ROM بالغ بر ۶۰۰ میلیون کاراکتر اطلاعات را نگه می‌دارد. اگرچه CDROM کند هستند، ظرفیشان آنها را به یک موضوع تقریباً مهم در کامپیوترهای امروزی تبدیل کرده است چند رسانه‌ای MULTMEDIA اغلب به ظرفیت‌های ذخیره‌سازی بسیاری بالای درایوهای CD-ROM نیاز دارند و تا تصاویر متحرک و صوت را نگهداری کند.
ظرفیت ذخیره‌سازی یک کاراکتر را یک بایت، یک‌هزار بایت را اغلب کیلوم بایت DB دقیقاً برابر ۱۰۲۴ بایت است.
یک میلیون بایت را یک مگابایت MEG یا M یک میلیون بایت را یک کیگا یا GIG می‌گویند.