پیشگیری ازكاهش شنوایی مادرزادی

عوامل بیولوژیك: عوامل بیولوژیك در دوران بارداری عموما باعث ایجاد ناهنجاریهای زیادی می شوند كه از آن جمله می توان به عقب ماندگی ذهنی-اختلال در سیستم گردش خون، اختلال در سیستم …

عوامل بیولوژیك: عوامل بیولوژیك در دوران بارداری عموما باعث ایجاد ناهنجاریهای زیادی می شوند كه از آن جمله می توان به عقب ماندگی ذهنی-اختلال در سیستم گردش خون، اختلال در سیستم عصبی (حسی و حركتی) و همچنین اختلال در حس شنوایی و بینایی اشاره نمود. عوامل بیولوژیك به سه گروه تقسیم می شوند:
ویروسها: از جمله عوامل بیولوژیك هستند كه اگر در مقاطع خاصی از بارداری مادر را مبتلا كنند باعث ناهنجاریهای شدید در جنین و نقص شنوایی می شود.
باكتریها: دومین دسته از عوامل بیولوژیك كه باعث نقص شنوایی جنین در دوران بارداری می شوند باكتریها می باشند. از جمله باكتریهایی كه می توانند موجب بروز این نقیصه شوند می توان به عامل بیماری سیفلیس اشاره نمود كه غالبا باعث ایجاد ضایعات حس شنوایی همراه با ضایعات بسیار شدید بینایی می شود.
انگلها: آلودگی به وسیله انگلها در دوران بارداری عموما منجر به ناهنجاریهایی می شود كه ممكن است باعث سقط جنین شوند از شایعترین ومهمترین این انگلها می توان به «توكسوپلاسماگوندی» اشاره كرد كه ایجاد بیماری توكسوپلاسموز می نماید. این انگل اغلب از طریق گربه به انسان انتقال می یابد. ابتلا به این انگل بیشتر باعث سقط جنین می شود ولی چنانچه نوزاد زنده به دنیا بیاید تا ۱۵ درصد احتمال كاهش شنوایی در آنها وجود دارد.
عوامل فیزیكی: عوامل فیزیكی باعث ناهنجاریهایی می شوند كه كاهش شنوایی تحت الشعاع آنها قرار می گیرد ازجمله این ناهنجاریها می توان به عقب ماندگی ذهنی، فلج عضلات حركتی و ... اشاره نمود. با این وجود باید به مسئله شنوایی این نوزادان توجه كافی مبذول داشت زیرا اگر نوزاد زنده بماند طبعا نیاز به توانبخشی دارد وچه بجاست كه با توجه به میزان كاهش شنوایی برنامه تربیت شنیداری نیز هماهنگ با سایر اعمال توانبخشی انجام پذیرد. بهرحال باید توصیه شود تا مادران باردار در دوران بارداری از انجام كارهای سنگین و خطرناك پرهیز كنند.