نرم افزاری برای كمك به ناشنوایان

یك برنامه كامپیوتری جدید قادر است زندگی میلیونها تن را كه دچار مشكلات شنوایی هستند ،متحول كند. پژوهشگران اروپایی نرم افزار پیشرفته ای طراحی كرده اند كه ناشنوایان را قادر …

یك برنامه كامپیوتری جدید قادر است زندگی میلیونها تن را كه دچار مشكلات شنوایی هستند ،متحول كند.
پژوهشگران اروپایی نرم افزار پیشرفته ای طراحی كرده اند كه ناشنوایان را قادر می سازد با تلفن صحبت كنند. این نرم افزار موسوم به«Synface» توسط محققان انگلیسی، هلندی و سوئدی تهیه شده و آخرین مراحل آزمایشی خود را می گذراند.
این نرم افزار صحبت گوینده پشت تلفن را بهیك چهره مصنوعی كه مشغول صحبت است، تبدیل می كند. كاربران می توانند با اتصال گوشی تلفن عادی خود به كامپیوتر با تلفن صحبت كنند وصدای گوینده آن طرف خط را بشنوند. برای بهبود سیستم محققان سیستم لب خوانی را به نرم افزار مذكور افزوده اند. در این سیستم یك چهره سه بعدی روی صفحه كامپیوتر ظاهر می شود كه حركات لب و زبان گوینده را تقلید می كند. به این ترتیب ناشنوا می تواند از روی صفحه كامپیوتر لب خوانی كرده و ضمنأ تلاش كند صدای گوینده را از آن سوی خط بشنود. آزمایشات اولیه این نرم افزار با موفقیت همراه بوده است.
دكتر«جونز بسكو» از مؤسسه تكنولوژی سلطنتی سوئد و یكی از محققان این پروژه تحقیقاتی تأكید می كند كه به آزمایشات وسیعتر و بیشتری برای كاربرد این سیستم توسط ناشنوایان نیاز داریم . به عقیده وی طی یك سال آینده نمونه تجاریآن توسط عموم روانه بازار خواهد شد. این نرم افزار همچنین به كسانی كه دچار سنگینی گوش هستند كمك شایانی می كند.